عوامل موثر بر پیش بینی قیمت طلا تیر ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت طلا تیر 1403

تیرماه ۱۴۰۳ یکی از تعیین کننده‌ترین ماه‌های تاریخ معاصر ایران خواهد بود. پس از سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۳، دورانی از شک و نااطمینانی در کشور آغاز شد. این نااطمینانی البته به منظور هرج و مرج در کشور نیست. از آنجا که تیر ۱۴۰۳ انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار می‌گردد، دولت آینده و سیاست‌های اقتصادی آن نامشخص است. در هفته اول تیرماه ۱۴۰۳ رئیس قوه مجریه برای ۴ سال آینده مشخص می‌گردد. اینکه کدام نامزد با چه دید اقتصادی و برنامه دیپلماتیکی پیروز انتخابات باشد، نقش مهمی در نوسانات قیمت طلا در تابستان ۱۴۰۳ خواهد داشت. در ادامه به بررسی مسائلی می‌پردازیم که در پیش بینی قیمت طلا در تیر ۱۴۰۳ نقش دارند.

چه عوامل داخلی در تیرماه ۱۴۰۳ بر قیمت طلا تاثیر خواهند داشت؟

وضعیت اقتصادی کشور

ثبات اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری، نرخ سود بانکی و … از جمله مهم‌ترین عوامل داخلی هستند که بر قیمت طلا و تمایل به سرمایه گذاری طلای آبشده تاثیر می‌گذارند. به طور کلی، در شرایط رکود اقتصادی و افزایش تورم، تقاضا برای طلا به عنوان یک پناهگاه امن افزایش می‌یابد و قیمت آن نیز بالا می‌رود. قطعا اعلام میزان تورم ماهانه در خرداد ۱۴۰۳ در قیمت طلا می‌تواند اثرگذار باشد.

تحولات سیاسی داخلی و پشی بینی قیمت طلا در تیر ۱۴۰۳

صرف نظر از جهت کلی قیمت طلا، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ قطعا تاثیر مهمی بر قیمت طلا خوهاد داشت. البته این تاثیر احتاملا هیجانی باشد و خیلی دوام نیاورد. بهرحال هرچه باشد اگر به دنبال نوسانگیری طلا در تیر ۱۴۰۳ هستید، باید تحلیل دقیقی از انتخابات داشته باشید. با اینحال ما نیز در سامانه معاملات آنلاین طلای آبشده پرنیان بطور هفتگی سیگنال‌های خرید و فروش طلا را قرار می‌دهیم. اگر به دنبال خرید طلا به دید سرمایه گذارانه و بلند مدت هستید و پیش بینی دقیقی از نتیجه انتخابات ندارید، پیشنهاد می‌کنیم خرید خود را در دو بازه قبل و بعد از انتخابات کامل نمایید.

نرخ ارز

همانطور که می‌دانید نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل پیش بینی قیمت طلای آبشده در تیرماه ۱۴۰۳ است. اینکه این نرخ چقدر تغییر کند نیز مانند خود قیمت طلای آبشده به شرایط کلی اقتصاد و همچنین نتیجه انتخابات ۸ تیر بستگی دارد. بااینحال یک نکته مهم عقب ماندن رشد طلا از دلار در خرداد ۱۴۰۳ است. در این هنگام دولت ممکن است برای انتخابات جلو رشد قیمت دلار را بگیرد. بااینحال کنترل قیمت طلا سختتر و البته غیر ضروریست. به همین جهت ممکن است صرف نظر از سایر تحولات، قیمت طلا در نیمه اول تیرماه ۱۴۰۳ خود را با قیمت هماهنگ نماید.

مناسبت‌های ملی و مذهبی

عید‌ا و مناسبت‌ها در تمام جهان نقش مهمی در پیش بینی قیمت طلا دارند. تیرماه ۱۴۰۳ نیز از نظر مناسبت‌هایی که بر تقاضای طلا موثر هستند، بسیار غنیست. افزایش تقاضا در ابتدای این ماه تحت تاثیر عید سعید غدیر خواهد بود. مناسبت‌های مذهبی عموما بهانه‌هایی برای هدیه دادن هستند و طلا قطعا یکی از مهمترین هدایاست. مراسمات ازدواج زیادی نیز باتوجه به همین اعیاد برگزار می‌گردند که طبق رسومات بخشی از هدایا به طلا اختصاص دارد. از طرف دیگر تیر ۱۴۰۳ میزبان ایام محرم و روز‌های تاسوعا و عاشوراست. در ماه‌های محرم، صفر و رمضان عموما تقاضای طلا کم شده و کمتر پیش می‌آید که شاهد رشد شارپ قیمت باشیم.

مسائل سیاسی موثر در قیمت طلای جهانی در تیر ۱۴۰۳

همانطور که گفتیم یک عامل مهم در پیش بینی قیمت طلای آبشده داخل در تیر ۱۴۰۳ قیمت ا

نس طلای جهانیست. درحال حاضر نیز وقایع مهمی در جریانند که می‌توانند در قیمت طلای جهانی اثر بگذارند. همانطور که قبلا نوشتیم عواملی مانند تنش‌های سیاسی، اوضاع اقتصادی جهان و تصمیم‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان در این موارد تاثیر دارند. در ادامه به برخی از مهمترین عواملی که می‌تواند در پیش بینی قیمت طلا در بایار جهانی اثر بگذارند، می‌پردازیم:

انتخابات ترکیه در میانه تیر ۱۴۰۳

این انتخابات در ۱۸ تیرماه برگزار خواهد شد. رجب طیب اردوغان برای بار سوم نامزد انتخابات شده است. باتوجه به شکست حزب او در انتخابات سال گذشته، تردید‌های زیادی در مورد ماندگاری وی بر قدرت وجود دارد. اگرچعه صادرات ترکیه در دوره او رشد خوبی تجربه نموده اما تورم این کشور بسیار سنگین است. درحال حاضر احزاب رقیب صرف نظر از تفاوت‌ها به برکناری اردوغان می‌اندیشند و این موضوع می‌تواند به دعوای سیاسی پس از انتخابات منجر شود.

در صورت پیروزی اردوغان

  • بازار: ثبات سیاسی در ترکیه و منطقه.
  • ارز: تقویت لیر ترکیه.
  • طلا: کاهش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن.
  • سهام: افزایش قیمت سهام در ترکیه و منطقه.

سناریوی پیروزی رقیب اردوغان:

  • بازار: عدم قطعیت سیاسی در ترکیه و منطقه.
  • ارز: تضعیف لیر ترکیه.
  • طلا: افزایش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن.
  • سهام: کاهش قیمت سهام در ترکیه و منطقه.

نشست سران G20 در تیر ۱۴۰۳

این نشست مهم ترین مجمع بین المللی برای همکاری اقتصادی است مه روز‌های ابتدایی تیر ۱۴۰۳ در هند برگزار می‌گردد. اتفاقات و توافقات این نشست در پیش بینی قیمت طلا در تیر ۱۴۰۳ نقش مهمی دارند. رهبران کشورهای گروه ۲۰ در مورد مسائل مهم اقتصادی جهانی مانند رشد اقتصادی، تورم و تغییرات آب و هوا بحث خواهند کرد. نتایج این نشست می تواند بر بازارهای مالی جهانی تاثیر بگذارد.

انتخابات پارلمان اروپا

دور اول این انتخابات ۱۶ تا ۱۹ تیر درجریان خواهد بود. در این زورآزمایی سیاسی تکلیف بیش از ۱۰۰۰ کرسی پارلمان اروپا مشخص خواهد شد. درحال حاضر احزاب سوسیال دموکرات، لبیرال و راست‌های افراطی برای این کرسی‌ها دندان تیز کرده‌اند. بااینکه گرایش مردم اروپا به احزاب راست افراطی بطورچشمگیری بیش از قبل شده است، اما هنوز فاصله زیادی تا کسب اکثریت را دارند. این احزاب عموما دیدگاه‌های تند ملی گرایانه داشته و رنگ و بوی نژادپرستی دارند. نتایج این انتخابات می تواند بر جهت سیاسی اتحادیه اروپا تاثیر بگذارد. پیروزی حزب های میانه رو می تواند به ثبات سیاسی و افزایش اعتماد به بازار منجر شود، در حالی که پیروزی حزب های افراطی می تواند به عدم قطعیت و نوسانات بازار منجر شود.

پیش بینی بازار‌ها در صورت پیروزی احزاب میانه رو:

  • بازار: ثبات سیاسی در اتحادیه اروپا.
  • ارز: تقویت یورو.
  • طلا: کاهش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن.
  • سهام: افزایش قیمت سهام در اتحادیه اروپا.

پیش بینی بازار درصورت پیروزی احزاب افراطی:

  • بازار: عدم قطعیت سیاسی در اتحادیه اروپا.
  • ارز: تضعیف یورو.
  • طلا: افزایش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن.
  • سهام: کاهش قیمت سهام در اتحادیه اروپا.
اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه