کاربرد‌های طلا در صنعت الکترونیک

طلا و الکترونیک

عموما طلا در نظر ما یک فلز زیبا و ارزشمند است. در زندگی عادی و روزمره با جواهراتی که از آن ساخته می‌شود روبرو هستیم و ممکن است برای سرمایه گذاری نیز طلای آبشده یا سکه طلا را انتخاب کنیم. همچنین قیمت طلا بطور روزانه یک دماسنج اقتصادیست و با حرکت آن می‌توان دریافت که تغییری درحال وقوع است. دانشمندان اما دید دیگری به طلا دارند. آنها برخی ویژگی‌های طلا را می‌ستایند و آن را برای انجام برخی وظایف و کاربرد‌های مهم در صنعت الکترونیک و های تک بکار می‌گیرند. قطعا کاربرد‌های طلا در صنعت شما را شگفت زده خواهند نمود.

چرا طلا برای صنایع الکترونیک مهم است؟

همانطور که می‌دانید عمده طلای جهان در صنعت جواهر سازی و شمش سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این میان حدود ۴۰ درصد آن برای ساخت جواهرات سر از هند در می‌آورد. اما پس از این مورد، پراستفاده‌ترین کاربرد‌های طلا در صنعت الکترونیک بکار گرفته می‌شود. براساس آمار‌ها، ۸۰ درصد طلایی که صرف جواهرسازی نمی‌شود در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طلا چه خصوصیاتی دارد که تا این اندازه برای این صنعت مهم است؟

  • مقاومت الکتریکی کم: این موضوع یکی از مهمترین ویژگی‌ها برای فلزاتیست که در صنعت الکترونیک کاربرد دارند. هرچه مقاومت الکتریکی کمتر باشد، الکترون‌ها با سرعت بیشتر و موانع کمتری در آن حرکت می‌کنند. مقاومت کم مانند جاده‌ای بزرگ و بدون دست انداز است که امکان جابجایی را با کمترین اتلاف انرژی و بیشترین سرعت، ممکن می‌سازد.
  • کاهش تخریب سیگنال‌ها: این ویژگی را می‌توان یکی از فواید مقاومت کم این فلز دانست که موجب کاربرد طلا در صنایع الکترونیک می‌گردد. هنگامی که سیگنال‌ها با مقاومت مواجه می‌شوند، می‌توانند در طول مسافت ضعیف یا تخریب شوند. مقاومت کم طلا این تخریب را به حداقل می‌رساند و تضمین می‌کند که سیگنال‌ها با حداقل از دست دادن قدرت یا یکپارچگی به مقصد می‌رسند. این ویژگی فلز طلا برای حفظ انتقال دقیق داده‌ها و جلوگیری از خطا در عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی بسیار مهم است.
  • مقاومت در برابر خوردگی: یکی از مهمترین ویژگی‌های طلا که آن را برای صنعت الکترونیک بسیار هائز اهمیت می‌کند، فرسایش کم و مقاومت در برابر خوردگیست. خوردگی می‌تواند در طول زمان بر روی تماس‌های الکتریکی ایجاد شود و مقاومت را افزایش داده و انتقال سیگنال را کاهش دهد. مقاومت طلا در برابر خوردگی به حفظ رسانایی ثابت و انتقال قابل اعتماد سیگنال در طول عمر برد کمک می کند. مقاومت‌ در برابر خوردگی کاربرد‌های زیادی برای طلا در صنعت الکترونیک ایجاد می‌کند.

طلا چه کاربردی در صنایع الکترونیک دارد؟

کاربرد‌های طلا در مدار‌های الکترونیکی

برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید طلا را با بزرگراهی در یک دشت پهناور مقایسه نماییم. این بزرگراه بسیار عریض است، پیچ و خم ندارد و به آسفالت آن هم بخوبی رسیدگی می‌کنند. این خصوصیات حرکت الکترون‌ها در آن را بسیار آسان، کم انرژی، بدون اتلاف و خطا و بطور مداوم برقرار میکند. همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل خوردگی باعث می‌شود این مسیر عالی هیچگاه دچار ریزش و خرابی نگردد. طلا درواقع ماده‌ای حیاتی برای اطمینان از انتقال سیگنال قابل اعتماد در بردهای صنعت الکترونیک است، زیرا:

  • جریان الکترون کارآمد را افزایش می‌دهد.
  • تخریب سیگنال را کاهش می‌دهد.
  • قطعه تا مدت زیادی سالم می‌ماند و قابل اطمینان است.

کاهش حجم قطعات و مدار‌ها

 یکی از کاربرد‌های مهم طلا در صنایع الکترونیک اغلب شامل کوچک کردن اجزا تا محدوده نانومتری است. توانایی طلا برای تشکیل لایه‌های نازک برای ایجاد این ویژگی‌های پیچیده ضروری است و امکان توسعه دستگاه‌های الکترونیکی بسیار فشرده و قدرتمند را فراهم می‌کند. صنعت الکنرونیک و تکنولوژی پیشرفته به دلایل زیادی برای کوچکتر کردن قطعات به خواص فیزیکی و شیمیایی طلا نیاز دارد.

  • رسانایی بالا: زمانی که قطعات کوچک و فشرده می‌شوند حفظ قدرت سیگنال اهمیت بیشتری می‌یابد.
  • ایجاد اتصال قوی: طلا عموما با سایر فلزات پرکاربرد در صنایع الکترونیک مانند سیلیکون و مس پیوند‌های محمی برقرار می‌کند. این ویژگی برای دستگاه‌های کوچک که در مقابل خرابی‌های بسیار ریز نیز آسیب پذیرند، بسیار مهم است.
  • تشکیل لایه نازک: طلا بسیار چکش خوار و انعطاف پذیر است. درواقع می‌توان آن را به سیم‌های بسیار نازک تبدیل و به صورت لایه های نازک روی سطوح مختلف قرارداد. این توانایی امکان ایجاد مسیر‌های الکتریکی میکروسکوپی و اتصالات مورد نیاز در اجزای کوچک را در صنایع الکترونیک فراهم می کند.

قطعا شما نیز از خواند قابلیت‌های باورنکردنی و کاربرد‌های طلا در صنعت الکترونیک و تکنولوژی متحیر شده‌اید. مسئله بسیار مهمی که باید در نظر بگیریم قیمت بسیار بالای این فلز ارزشمند است. قیمت مهمترین عامل محدودکننده استفاده از طلا در این صنعت بحساب می‌آید. با این وجود، خواص استثنایی طلا برای پیش بردن مرزهای کوچک‌سازی و ایجاد امکان توسعه دستگاه‌های الکترونیکی کوچک‌تر و قدرتمندتر بسیار حیاتی است.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه