گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا

سپرده-کالایی-شمش-و-سکه-طلا

گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا یکی از راه‌های خرید طلا از بورس است. این روش نیز مانند خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده در دنیا بسیار پرطرفدار است. درواقع خرید گواهی سپرده کالا همان ابزاریست که جایگزین مخفی کردن طلا در خانه‌ها شده است. این گواهی‌ها نیز همچون سامانه‌ آنلاین خرید و فروش طلا نسخه‌های مدرن و آنلاین صندوق امانات هستند. درواقع گواهی سپرده سکه و شمش طلا از ابزار‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهدن بدون اینکه نگرانی از سرقت، صاحب طلا باشید. در ادامه بررسی می‌کنیم که چطور می‌توان با استفاده از این ابزار از نوسانات قیمت طلا سود کسب نمود.

گواهی سپرده کالایی چیست؟

فرض کنید مقداری برنج عالی و مرغوب دارید. شما منتظر هستید تا در شرایط مناسب آنها را بفروشید. بااینحال نگهداری برنج در منزل یا انبار می‌تواند دردسرساز و در مواردی دارای ریسک باشد. کالا در انبار یا خانه در معرض تهدیدات محیطی و یا سرقت هستند. از طرف دیگر ممکن است در شرایطی به پول کالا نیاز پیدا کنید اما مشتری خوبی در بازار پیدا نکنید. برای حل این مشکلات گواهی سپرده کالا به کمک شما می‌آید. این گواهی نشان می‌دهد که شما صاحب مقدار مشخصی از کالاهای باارزش نظیر زعفران، سکه یا شمش طلا و … هستید.

اینطور در نظر بگیرید که برای دریافت این گواهی ابتدا باید کالای باارزش خود را به انبار‌های مورد تایید بورس بسپارید. پس از انجام این کار شما صاحب گواهی سپرده کالا خواهید شد. این موارد امتیازات مهم سپرده کالا برای شما و سایر افراد هستند:

  • شما بدون نگرانی از هزینه‌های نگهداری می‌توانید صاحب کالا باشید.
  • هرزمان که بخواهید می‌توانید بدون دردسر‌های بارگیری و حمل از طریق فروش همان گواهی، دارایی را نقد نمایید.
  • بدون دغدغه در مورد کیفیتو کلاهبرداری‌های معمول بازار می‌توانید هر کالایی را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری و نگهداری نمایید.
  • شما می‌توانید در صورت تمایل با ارائه گواهی، کالای خود را از انبار تحویل بگیرید.

درواقع گواهی سپرده کالا یک اوراق بهادار است که مالکیت شخص بر مقدار مشخصی کالای باارزش مانند سکه یا شمش طلا را نشان می‌دهد. این گواهی مورد تایید بورس کالاست و بعنوان مدرکی معتبر قابل خرید و فروش است. به این ترتیب گواهی سپرده کالا بازاری امن و شفاف برای معامله کالا‌های باارزش مانند زعفران، طلا و … ایجاد می‌کند. معامله در این بازار کاملا منافع خریدار و فروشنده را حفظ نموده و برای هردوطرف اطمینان و آرامش بوجود می‌آورد.

مقایسه قیمت گواهی سپرده سکه طلا ملت 0211 با قیمت طلای آبشده
مقایسه قیمت گواهی سپرده سکه طلا ملت ۰۲۱۱ با قیمت طلای آبشده

نحوه خرید و فروش گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا از بورس

قدم اول برای خرید و فروش گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا انتخاب و عضویت در یکی از کارگزاران بورس است. مانند همه معاملات بورسی، برای خرید گواهی نیز شما باید از طریق همین کارگزاری‌ها اقدام نمایید. پس از عضویت در کارگزاری‌ها به قسمت بورس کالا رفته و اوراق مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید.

در نظر داشته باشید که احراز هویت در کارگزاری‌های بورسی بسیار دقیق و حساس و در مواردی می‌تواند زمانبر باشد. از طرف دیگر شما حتما باید حسابی متعلق به خودتان را به کارگزار معرفی نمایید. تمامی برداشت‌ها برای خرید گواهی سپرده کالا سکه و شمش طلا یا سهام از همین حساب انجام خواهد شد. از طرف دیگر زمانیکه گواهی خود را می‌فروشید، پول در حساب کارگزاری شما ثبت می‌گردد. شما می‌توانید آن پول را صرف خرید سهام یا سایر اوراق بهاردار بورسی نموده و یا از طریق درخواست چک از کارگزار وجه نقد دریافت نمایید. درنظر داشته باشید که کارگزار بورس مبالغ را تنها به حساب بانکی با نام شما که در حساب کاربری خود معرفی نموده‌اید، واریز می‌کند.

این معاملات کاملا آنلاین و ساده هستند. شما هیچ نیازی به حمل یا نگهداری طلا آبشده نخواهید داشت. این موضوع دارایی شما را از ریسک‌های خرید، حمل و نگهداری شمش یا سکه طلا دور می‌ند.

مزایای گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا

خرید طلای فیزیکی برای سرمایه‌گذاری ریسک‌های بسیار زیادی دارد. برخی از این ریسک‌ها و نحوه خرید کم ریسک آن را در پست راهنمای خرید طلای شکسته توضیح داده‌ایم. مسائل بسیار زیادی مانند عیار، وزن و .. ممکن است سرمایه‌گذاری ما را در همان مرحله خرید با مشکل مواجه کنند. با گذر از مرحله خرید به مرحله دشوارتر حمل و نگهداری طلای فیزیکی می‌رسیم. در برخی موارد افراد در هنگام خروج از طلافروشی مورد توجه و تعقیب قرار می‌گیرند. حتی مسائل مختلف ممکن است باعث گم شدن طلا شود.

ابزار‌هایی مانند پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش طلا، خرید طلا از بورس با روش‌هایی نظیر صندوق سرمایه گذاری طلا یا گواهی سپرده کالایی شمش و سکه طلا راه حل‌های بسیار بهتری برای سرمایه‌گذاری در طلا هستند. در این روش‌ها شما طلای خود را از همان ابتدا به صندوق‌های امن می‌سپارید. با خرید گواهی سپرده کالا شمش و سکه طلا شما کالای باارزش خود را به خزانه امن بورس می‌سپارید. این گواهی حکم مالکیت بر طلایی را دارد که شما هیچ نگرانی در مورد اصالت، حمل و نگهداری از آن ندارید.

از طرف دیگر خرید و فروش سکه و شمش طلا بصورت فیزیکی می‌تواند زمان و انرژی زیادی از شما بگیرد. یافتن یک منبع معتبر و بررسی قیمت و هزینه در مراکز مختلف می‌تواند کلافه کننده باشد. درمقابل خرید گواهی سپرده طلا و بطور کلی خرید طلا از بورس یا سامانه آنلاین طلای آبشده این دغدغه‌ها را از شما دور می‌کند.

در مورد کالای پشتوانه گواهی سپرده طلا و شمش نیز تدابیر خاصی برقرار است. این انبار‌ها مقررات ویژه‌ای دارند و از همه مهمتر اینکه تمام دارایی موجود در آنها با قرارداد‌های محکم و ضمانتبخشی بیمه هستند.

تابلو معاملات سپرده کالایی سکه طلا رفاه

مقایسه گواهی سپرده کالایی با سکه یا شمش فیزیکی برای سرمایه گذاری

میزان سود خرید سکه و شمش فیزیکی و یا سپرده کالایی آنها تفاوتی ندارد. از هردو می‌توان برای فرار از صدمات سهمگین تورم استفاده نمود. بااینحال خرید طلای فیزیکی به این معناست که شما خود کالا را در دسترس دارید. این موضوع می‌تواند ریسک و دلهره به همراه داشته باشد. اگر اتفاقی برای آن کالا بیفتد مالکیت شما بر آن نیز از بین می‌رود.

برای رفع این مشکل سازمان بورس و اوراق بهادار آن را با یک سند معتبر عوض می‌کند. طلای هنوز متعلق به شماست، همانقدر ارزش دارد و در هنگام نیاز نیز بسرعت تبدیل به پول نقد می‌شود. بااینحال استرس و ریسک نگهداری از آن دیگر برعهده شما نیست. این سند هم بطور آنلاین در اختیار شماست. از اطلاعات سامانه‌ها بطور مداوم بک آپ گرفته می‌شود و بروز اشتباه یا گم شدن اسناد غیرممکن است. درنهایت شما نیز می‌توانید از مدارک خود چندین پرینت گرفته و آنها را در محل‌های مختلفی قرار دهید (اگرچه واقعا نیازی به اینکار نیست!).

از طریق ابزار‌های سرمایه گذاری خرید بورسی طلا یا پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلای آبشده شما بدون نگرانی از ریسک‌ها می‌توانید از داشتن طلا نفع ببرید. برای فروش نیز مسیری بسیار ساده‌تر از فروش طلا یا شمش طلای فیزیکی دارید. برای اینکار تنها کافیست از طریق کارگزار خود در بورس اقدام نموده و بسرعت گواهی خود را بفروشید. این درحالیست که برای فروش فیزیکی طلا شما باید دردسر، زحمت و استرس حضور در چند طلافروشی را بجان بخرید.

کاربرد سپرده کالا سکه و شمش طلا

سپرده کالا سکه و شمش طلا نیز یکی از روش‌های سرمایه گذاری در طلاست. همانطور که می‌دانید خرید و سرمایه‌گذاری طلا در تمام جهان مهم و رایج است. سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ بخشی از دارایی خود را به طلا اختصاص می‌دهند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیادی بخشی از سبد سرمایه خویش را به انواع طلا اختصاص می‌دهند. نگهداری طلا نیز همواره یکی از مهمترین راه‌های رشد اقتصادی و همچنین پس انداز بوده است.

بااینحال همواره نگهداری از طلای فیزیکی دردسرساز و پرریسک بشمار می‌رود. از طرف دیگر ریسک‌های خرید طلا مانند کم فروشی در عیار یا وزن نیز بطور پیوسته سرمایه گذاران را تهدید می‌کند. اینجاست که پای ابزار‌هایی مانند گواهی سپرده کالایی طلا و شمش از بورس برای رفع دغدغه و کاهش ریسک سرمایه به میان می‌آید. شما با خرید این گواهی‌ها صاحب طلا هستید اما نیازی نیست برای حمل و نگهداری از آن زحمتی بکشید.

گواهی‌های سپرده طلا و شمش نیز انواع مختلفی دارند. گاهی به شما امکان می‌دهند تا یک قرارداد آتی ببندید. درواقع فروشنده قیمتی را برای تاریخی در آینده اعلام می‌کند. اگر آن قیمت هنوز نسبت به پیش بینی شما از قیمت آتی طلا کمتر باشد، می‌توانید با خرید آن یک فرصت سود برای خود خلق نمایید.

سوالات متداول

گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا چیست؟

این گواهی یک سند معتبر است که نشان می‌دهد شما صاحب مقدار مشخصی طلا یا شمش هستید. این طلا و شمش در انبار‌های زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار نگهداری می‌شوند. این گواهی یکی از راه‌های خرید طلا از بورس است که مانند پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا به شما امکان می‌دهد تا بدون ریسک خرید، حمل و نگهداری طلا، بتوانید در طلا سرمایه گذاری نمایید. رواقع گواهی سپرده سکه و شمش طلا از ابزار‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهدن بدون اینکه نگرانی از سرقت، صاحب طلا باشید.

چگونه گواهی سپرده شمش طلا بخریم؟

شما برای خرید گواهی سپرده شمش طلا باید از طریق کارگزاری‌های بورس تهران اقدام نمایید. ابتدا باید در کارگزاری عضو شده و هویت خود را تایید نمایید. سپس باید یک یا چند حساب بانکی متعلق به خودتان را به کارگزاری معرفی نمایید. در ادامه از طریق سایت کارگزاری اقدام به ثبت سفارش برای خرید گواهی سپرده سکه و شمش طلا می‌کنید.

آیا به گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا سود تعلق می‌گیرد؟

همانطور که گفتیم گواهی سپرده کالایی سکه و شمش طلا به این معناست که شما صاحب مقدار مشخصی طلا هستید. در ادامه این مسیر ارزش دارایی شما نیز در راستای ارزش طلا حرکت خواهد نمود. قطعا افزایش قیمت طلا منجر به افزایش دارایی و سود شما خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه