مزایای سرمایه گذاری در طلای آبشده

طلای آبشده

قطعا طلا اولین گزینه‌ایست که با شنیدن کلمه پس‌انداز به ذهن ما خطور می‌کند. آنچه در جهان سابقه هزاران ساله دارد، همین پناه بردن به طلا در شرایط سخت روزگار است. البته اینطور نیست که همواره از طلا در سختی‌ها استفاده نماییم. نگهداری طلا، علی الخصوص سرمایه گذاری در طلای آبشده یک انتخاب عالی و هوشمندانه است.

آنچه بسیاری از ما در زندگی روزمره شاهد بوده‌ایم، استفاده از طلا‌های زینتی بوده‌است. به یک دلیل بسیار مهم نمی‌توان خرید طلای زینتی و در قالب جواهرات را بهترین نوع سرمایه‌گذاری طلا دانست. در هنگام خرید طلا بعنوان جواهرات، ما در کنار قیمت وزن طلا، اجرت و مالیات نیز می‌پردازیم. درست است که قیمت طلا در طول زمان افزایش می‌یابد، اما بسیار طول خواهد کشید تا وزن طلای ما به قیمت روز به میزان مبلغی که هنگام خرید پرداخته‌ایم، بازگردد و اینجاست که اهمیت سرمایه گذاری در طلای آبشده آشکار می‌گردد.

روش‌های بسیار زیادی برای ایجاد یک پس انداز طلایی وجود دارد. قطعا باتوجه به شرایط مختلف اشخاص ممکن است مسیر‌های متفاوتی را برای ثروتمندشدن از طریق خرید طلا انتخاب نمایند. بااینحال ما معتقدیم سرمایه گذاری در طلای آبشده یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری است. اجازه دهید تا در ادامه دلایل این ادعا را بررسی نماییم.

سرمایه گذاری در طلای آبشده ریسک بسیار کمی دارد.

سرمایه گذاری امن سرمایه گذاری است که هیچ همبستگی یا همبستگی منفی با سایر بازارها ندارد. درواقع هرچه جهت حرکت قیمت یک دارایی پیش بینی پذیرتر باشد، قطعا امنیت بیشتری دارد. یک موضوع بسیار مهم که سرمایه گذاری در طلای آبشده را بسیار پرطرفدار نموده‌است، مشخص بودن دلایل رشد یا سقوط موقتی قیمت آن است. یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت طلای آبشده قیمت انس جهانی و قیمت دلار داخلی است.

عوامل موثر بر قیمت دلار در ایران نیز بسیار واضح هستند. برای تخمین قیمت دلار روش‌های زیادی وجود دارد. این قیمت بر میزان سوددهی سرمایه گذاری بر طلای آبشده تاثیر زیادی دارد که قطعا در آنرا بطور جداگانه بررسی خواهیم نمود. بطور خلاصه آنچه می‌توان گفت اینست که تا زمانیکه تورم ایران از تورم آمریکا بیشتر باشد، قطعا قیمت دلار نیز صعودیست. یکی از روش‌های تخمین قیمت دلار، ضرب کردن میزان اختلاف تورم دو کشور در قیمت دلار سال پایه است. نمودار زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید تخمینی از میزان این اختلاف داشته باشید. این تصویر میزان تورم دو کشور را در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد.

دلیل دیگر تغییر قیمت طلای آبشده داخل، قیمت انس جهانیست. در یک مقاله بطور مفصل توضیح داده‌ایم که قیمت انس جهانی چطور مشخص می‌شود. بطور خلاصه این عوامل همواره در جهت افزایش قیمت طلا بوده‌اند. تصویر زیر رشد قیمت طلا را حدود ۵۰ سال اخیر نشان می‌دهد. این رشد بالا یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در طلای آبشده است. همانطور که می‌بینید هر ریزش موقتی قیمت طلا درواقع یک فرصت خرید برای سرمایه گذاری است. اهمیت این وضوع برای ما در ایران بسیار فراتر از این نمودار است. آنچه در قیمت طلای آبشده داخل تاثیر دارد تقریبا حاصل ضرب قیمت انس در قیمت دلار داخل است. درواقع شما با خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده می‌توانید از بالارفتن قیمت انس جهانی طلا بهرمند شده و از افت ارزش ریال نسبت به دلار در امان بمانید.

قیمت-طلا-در-سال‌های-اخیر

ریسک کم خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده در تصویر بالا کاملا هویداست. قیمت انس جهانی در ۵۰ سال حدودا ۱۴ برابر شده است. اگرچه نوسانات و اصلاحات قیمیتی نیز در تصویر مشاهده می‌کنید، اما مشخصا هیچکدام از خریداران طلای آبشده در بلند مدت متضرر نخواهند شد. زمانی که صحبت از ریسک می‌کنیم می‌خواهیم بدانیم در صورت وقوع مسائل پیش بینی نشده چه بر سر سرمایه ما خواهد آمد. اگرچه سود سرمایه‌گذاران در دراز مدت تضمین شده بنظر می‌رسد، اما ریزش‌هایی نظیر سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ چه؟ اگر کسی در آن سال‌ها تازه وارد بازار شود و نخواهد ۴ سال صبر کند ضرر نموده‌است؟

اینجاست که یک مزیت مهم سرمایه گذاری در طلای آبشده خود را نشان می‌دهد. ما در ایران و پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش طلا، کاری با قیمت انس جهانی نداریم. صحبت ما و آنچه خرید و فروش می‌کنیم طلای آبشده داخل براساس گرم است. قطعا قیمت انس جهانی طلا در تعیین قیمت هر گرم طلای آبشده داخل موثر است. بااینحال فراموش نکنید که قیمت طلا در داخل به عوامل بسیار زیادی از جمله نرخ ارز، نقدینگی، انتظارات تورمی و … بستگی دارد. به همین دلیل است که سرعت رشد قیمت طلا در بازار ایران بسیار بیشتر از رشد قیمت جهانیست.

طلای آبشده سبد سرمایه گذاری شما را متنوع می‌کند.

یک پرتفوی متنوع باید شامل سرمایه گذاری‌هایی باشد که هیچ همبستگی یا همبستگی منفی با یکدیگر ندارند، مانند رابطه بین طلا و سهام. اگر پرتفوی متنوعی داشته باشید، خطر زیان‌های بزرگ را به یکباره کاهش می‌دهید.

به عنوان مثال، یک رویداد اقتصادی بزرگ ممکن است باعث از دست دادن پول در سهام شود. با این حال، ارزش طلای شما ممکن است افزایش یابد و ضررهای شما را متعادل کند. حتی اگر ارزش طلا بالا نرود، احتمال از دست دادن ارزش همزمان با سهام کمتر است. با چیندش متنوع سبد دارایی، بعید است در زیان زیادی را تجربه کنید.

برای توضیح دقیق‌تر در مورد این مزیت مهم خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده به تصویر زیر دقت کنید. این نمودار‌ها درصد تغییرات بیت کوین و انس جهانی را نشان می‌دهند. یک سبد متنوع سرمایه‌گذاری درواقع چینش دارایی‌ها براساس ریسک پذیری است. همانطور که می‌بینید طلا تغییرات کمتری نسبت به بیت کوین دارد. این تغییرات مثبت اما پایین می‌توانند سپر ارزش دارایی کلی سبد سرمایه گذاری شما باشند. در چنین سبدی شما با توجه به ریسک پذیری درصدی از سرمایه خود را به دارایی با بازدهی کم اما امطمئن اختصاص می‌دهید. از طرف دیگر می‌توانید بدون نگرانی بخش دیگر را به دارایی که ممکن است سود یا ضرر زیادی ایجاد کند،تبدیل نمایید.

قیمت طلا و بیتکوین

طلای آبشده از سرمایه شما در برابر تورم محافظت می کند.

تورم یکی از شایع‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا است. سرمایه گذاری در طلای آبشده از نظر تاریخی گزینه مناسبی زمان‌هایی است که قیمت‌ها در حال افزایش هستند. در بازار جهانی با از دست دادن ارزش دلار آمریکا، سرمایه گذاران اغلب به طلا روی می‌آورند. این تصمیم متعاقباً تقاضا و ارزش این فلز گرانبها را افزایش می‌دهد. افزایش تقاضا و قیمت طلا در زمان تورم یکی از مهمترین مزایای سرماسیه گذاری در طلای آبشده است. سرمایه گذاران همچنین ممکن است طلا را به عنوان یک راه خوب برای ذخیره وجوه در آینده ببینند. آنها در زمانی که به پول اضافی نیاز دارند و هزینه زندگی افزایش یافته است، طلای خود را نقد می‌کنند.

تصویر زیر نشان می‌دهد که چطور سرمایه گذاری در طلای آبشده توانست افراد را از تورم سنگین سال ۱۴۰۱ نجات دهد. به گزارش ایسنا و براساس اطلاعات مرکز آمار، ایران در سال ۱۴۰۱ تورم ۴۵ درصدی را پشت سر گذاشت (منبع). قطعا نیازی نیست کسی به ما ایرانی‌ها بگوید تورم یعنی چه. بااینحال برای درک بهتر از افت ارزش پول براثر تورم، اجازه دهید مثالی را ذکر کنیم. اگر شما در ابتدای سال سه کیلو از میوه‌ای را به قیمت ۱۰۰ تومان می‌خریدید، خرید همان مقدار از آن میوه در پایان سال برای شما ۱۴۵ تومان آب می‌خورد. درواقع قدرت خرید پول نقد در این سال ۴۵ درصد کم شد.

نمودار زیر نشان می‌دهد طلای آبشده در همان سال، ۹۷ درصد رشد داشته‌است. بدین معنا که کسانیکه پول خود را در طلای آبشده سرمایه‌گذاری کرده بودند، نه تنها ۴۵ درصد ضعیفتر نشدند که نزدیک به ۱۰۰ درصد هم قویتر شدند. همانطور که مشاهده می‌کنید، این رشد ۹۷ درصدی یک عدد متوسط سالانه‌است. به این معنا که خرید در ابتدای سال می‌توانست اینقدر سودمند باشد. طبق نمودار زیر اشخاصی که آگاهی لازم را نسبت به قیمت تعادلی و داشتند و توانسته بودند سقف و کف قیمت را محاسبه کنند، سود بسیار بیشتری کسب نموده‌اند.

رابطه تورم و قیمت طلای آبشده در سایر نقاط دنیا

پناه بردن به سرمایه گذاری در طلای آبشده و سایر انواع طلا برای درامان ماندن از تورم تنها مختص ایران نیست. هرگاه تورم جهان رو به رشد است درواقع دلار درحال کم ارزش شدن است. تصویر زیر رابطه معکوس ارزش شاخص دلار و انس جهانی طلا را نشان می‌دهد. بانک‌های مرکزی وجود تورم‌های کم (در حد ۲ تا ۳ درصد) را برای اقتصاد ضروری می‌دانند. این باور آنها را وادار به اخذ تصمیماتی می‌کند منجر به افزایش قیمت طلا بر اثر افزایش تورم شوند. می‌توان گفت یکی از بزرگترین مزایای سرمایه گذاری در طلای آبشده اینست که رشد آن تقریبا توسط بانک‌های مرکزی تضمین شده است.

البته در نظر داشته باشید نسبت عکس دلار و طلا در بازار‌های جهانی صادق است. همانطور که گفتیم در اقتصاد ما قیمت طلای آبشده تابعی از هردو متغیر قیمت جهانی انس و قیمت دلار است. درواقع در کشور ما این شرایط در مورد ارزش ریال حاکم است. سرمایه گذاری طلای آبشده می‌تواند از دارایی شما در مقابل تورم داخلی و خارجی محافظت نماید.

شاخص-دلار-و-مزایای-سرمایه-گذاری-در-طلای-آبشده

نموداری در ابتدای مقاله قیمت جهانی طلا از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید این قیمت با وجود فراز و نشیب‌ها بطور کلی رشد داشته است. از سال ۱۹۷۸ به بعد قیمت هر انس طلای جهانی از حدود ۱۵۰ دلار به ۲۱۰۰ دلار رسیده‌است. به بیان بهتر در این سال‌ها طلای جهانی سرمایه دارندگان خود را ۱۴ برابر نموده‌است. اجازه دهید از بعد دیگری به ماجرا نگاه کنیم. میانگین قیمت هر انس طلای آبشده در بازار جهانی مابین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ شمسی ۷۳۶ دلار بوده است. با میانگین قیمت دلار ۱۵۰۰ تومانی در آن دهه شما می‌توانستید با حدود یک میلیون تومان صاحب یک انس طلا باشید. ارزش این سرمایه‌گذاری خیالی ما امروز از یک میلیون تومان به ۱۱۹ میلیون تومان رسیده است!

طلای آبشده نقد شوندگی بالایی دارد.

اگر بعد از سرمایه‌گذاری در طلای آبشده کمبود نقدینگی پیدا کردید، برای فروش سرمایه طلای خود مشکلی ندارید. به همین دلیل است که این فلز گرانبها یک دارایی با نقدشوندگی بالا محسوب می‌شود. خرید و فروش طلا به صورت آنلاین یا از طریق پلتفرم‌ آنلاین خرید و فروش طلای آبشده حجم بالایی دارد. همانطور که گفتیم تقاضا برای طلا بطور مداوم درحال افزایش است.

سرمایه گذاری در طلای آبشده در تمام دنیا یک اقدام بسیار منطقی قلمداد می‌گردد. همانطور که دیدیدم بسیاری از سرمایه گذاران هرافت قیمت این فلز را بعنوان یک فرصت خرید زیر قیمت در نظر می‌گیرند. به همین سبب شما هرزمان که نیاز داشته باشید می‌توانید طلای آبشده خود را نقد نمایید. این موضوع در مورد سایر دارایی‌ها کمی متفاوت است.

مزیت مهم طلای آبشده در هنگام فروش نیز مشخص بودن قیمت آن است. شما ممکن است بنا‌به ضرورتی نیاز به نقد کردن دارایی خود داشته باشید. شاید بخواهید در بازار دیگری وارد شده و یا خرج مهمی در پیش داشته باشید. در این هنگام قطعا می‌خواهید در اولین فرصت ممکن دارایی را به پول نقد تبدیل کنید تا بتوانید از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرید.

هنگام فروش طلای آبشده، هیچکس بااینکه شما عجله دارید یا خیر کار ندارد. شما قطعا خواهید توانست با مراجعه به نزدیکترین طلافروشی سرمایه‌گذاری خود را در طلای آبشده پایان داده و آنرا به قیمت روز که مشخص و قابل استعلام است، بفروشید. این موضوع در بسیاری از بازار‌ها امکانپذیر نیست. بطور مثال فروش ملک ممکن است تا چند ماه زمان ببرد و شاید برای تسریع در فروش آن لازم باشد تخفیفات زیادی را پیشنهاد دهید. در مورد دارایی‌هایی نظیر خودرو، سهام و … نیز این موضوع تقریبا صادق است.

صرف نظر از نوع سرمایه گذاری طلایی که در اختیار دارید، فرصت های کمی برای یافتن خریداران وجود ندارد. در حالی که فروش طلای فیزیکی به دلیل لجستیکی مانند حمل و نقل و ذخیره سازی ممکن است کمی چالش برانگیزتر باشد، خرید و فروش آنلاین یک فرصت بی‌نظیر است.

طلای آبشده اجرت و مالیات ندارد.

یکی دیگر از مهمترین عواملی که سرمایه گذاری در طلای آبشده را بسیار سودده می‌کند، نداشتن مالیات و اجرت است. این دو موضوع در هنگام خرید طلا بسیار مهم و پررنگ هستند. در برخی موارد حتی خرید طلا می‌تواند در کنار هزینه مالیات برارزش افزوده، نتایح مالیاتی دیگری نیز داشته باشد. بعنوان مثال در زمان‌های بسیاری بانک مرکزی اقدام به فروش سکه طلا نموده است. در این موارد با توجه به تفاوت قیمت خرید سکه با قیمت بازار، سود ظاهرا قابل توجهی به خریداران تعلق می‌گیرد. همزمان با این سود نیز سازمان امور مالیاتی درحال رصد حساب‌های بانکی خریداران است تا از فروش آنها مالیات بگیرد.

مسئله بسیار مهم بعدی در هنگام خرید طلا قانون مالیات برارزش افزوده است. از این قانون بعنوان مالیات مصرف‌کننده نیز نام می‌برند و از اواخر دهه هشتاد در کشورمان اجرایی شد. براساس قانون مالیات برارزش افزوده اصناف مختلف موظفند تا پس از دریافت فراخوان سازمان امور مالیاتی درصد مشخصی را به فاکتور خود اضافه نمایند. این مبلغ جدا از هزینه تمام شده بوده و باید مجموع آن هر سه ماه یکبار تحت عنوان اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی گزارش و پرداخت شود.

قانونگذار این قانون را در سال ۱۴۰۰ بطور کلی اصلاح نموده و تحت عنوان قانون دائمی ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی ابلاغ نمود. براساس این متون خود طلا مشمول قانون ارزش افزوده نیست. درواقع شما درهنگام خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده نیازی به پرداخت چیزی بجز قیمت تابلو طلای ۱۸ عیار ندارید. اما آنچه مشمول ارزش افزوده است، خدمات طلافروشیست. این خدمات شامل مواردی چون اجرت، کارمزد و … می‌گردد.

امکان خرید و سرمایه گذاری با مبالغ کم

در این مقاله بار‌ها تاکید کردیم که خرید طلا یک سرمایه‌گذاری شکست ناپذیر است. اما آنچه سرمایه گذاری در طلای آبشده را ممتاز می‌کند، امکان سرمایه گذاری در طلا با پول کم است. بله، همه ما می‌دانیم که بهتر است سرمایه خود را بصورت طلا حفظ نماییم. طلا نیز بطور پیوسته درحال ارزشمندتر شدن است. در سال ۹۲، کارگران با یک ماه حقوق خود می‌توانستند یک نیم‌سکه خریداری کنند و با دو ماه حقوق خود، یک سکه کامل و یک ربع سکه می‌خریدند، اما در سال ۱۴۰۲، قدرت خرید دستمزد به ۲۰ درصد سکه تمام بهار آزادی رسیده است، یا به عبارتی با ۵ ماه پس‌انداز دستمزد می‌شود یک سکه کامل خریداری کرد.

همانطور که می‌بینید تورم درحال افزایش فاصله درآمد با قیمت طلاست. بنابراین بسیار طبیعیست که نتوانیم سکه یا شمش طلای ۲۴ عیار بخریم. این درحالیست که همواره می‌توانیم درصدی از درآمد ماهانه خود را به خرید طلای آبشده اختصاص دهیم. مزیت مهم سرمایه گذاری در طلای آبشده اینست که برای خرید نیاز به داشتن اندوخته بالا نیست. با هر مقدار پولی می‌توان طلای آبشده خرید. همین نکته است که این سرمایه گذاری را اینقدر محبوب و البته پربازده نموده‌است. شما می‌توانید در سرمایه‌گذاری طلای آبشده را با چند سوت و چند گرم آغاز نمایید. پس از مدتی خواهید دید که مبالغ و اندوخته‌های کوچک شما چطور از نظر ریالی پرقدرت شده اند.

یکی از مهمترین توصیه‌های اقتصاددانان به افرادی که به دنبال گسترش توان مالی خود هستند خرید طلا در فواصل زمانی مشخص است. آنها توصیه می‌کنند اشخاص بخشی از درآمد ماهانه خود را به خرید طلا اختصاص دهند. بااین روش بدون درنظرگرفتن قیمت در همان ماه، خواهند توانست در انتهای سال میزان قابل توجهی طلا با قیمت متوسط سال گذشته جمع آوری نمایند. این روش سرمایه گذاری در طلای آبشده می‌تواند پس انداز آنها را به مرور رشد داده و از تورم مصون نگاه دارد.

آنچه باید پیش از سرمایه گذاری در طلای آبشده بدانیم.

در دنیای امروز که با نوسانات اقتصادی و سیاسی متعددی روبرو هستیم، سرمایه‌گذاری ایمن و مطمئن به یکی از دغدغه‌های اصلی افراد تبدیل شده است. در این میان، طلا به عنوان یک دارایی ماندگار و ارزشمند، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بوده و به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن و کم ریسک شناخته می‌شود. اما در کنار سکه و شمش طلا، طلای آبشده نیز در سال‌های اخیر به عنوان گزینه‌ای مطلوب و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری مطرح شده است.

طلای آبشده به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، مزایای بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان می‌آورد و می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود در درازمدت محسوب شود. در ادامه به بررسی مزیت‌های سرمایه گذاری در طلای آبشده و دلایل افزایش تقاضا برای این نوع سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

طلای آبشده سرمایه گذاری چند عیار است؟

عیار طلا، واحد سنجش خلوص آن در آلیاژ است که با واحد عیار (Karat) یا واحد هزار (ppt) بیان می‌شود. طلای خالص ۲۴ عیار است، به این معنی که ۱۰۰٪ از آن را طلای خالص تشکیل می‌دهد. اما طلای ۲۴ عیار به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالا، برای ساخت جواهرات و مصنوعات طلا مناسب نیست و معمولا با فلزات دیگری مانند نقره، مس و نیکل ترکیب می‌شود. طلای آبشده، طلایی است که ذوب و خالص‌سازی شده است. حال سوال اینجاست که عیار طلای آبشده چقدر است؟ در پاسخ باید گفت عیار طلای آبشده معمولا به منشاء آن بستگی دارد. از آنجایی که طلای آبشده عمدتاً از ذوب جواهرات کهنه به‌وجود می‌آید و عیار اغلب مصنوعات طلا در ایران ۱۸ است، بنابراین عیار طلای آب شده هم اغلب معادل همین رقم، یعنی ۱۸ عیار، خواهد بود.

البته عیار طلای آبشده می‌تواند با توجه به نیاز و درخواست مشتری، متغیر باشد. برای مثال، اگر بخواهیم عیار طلای آب‌شده بیشتر از ۱۸ عیار باشد، باید در زمان ذوب از سکه‌های ۲۲ عیار و یا طلای خالص‌تر استفاده کنیم. بالعکس، برای کاهش عیار طلای ذوب شده و رساندن آن به عددی کمتر از ۱۸، باید فلزات دیگر را با آن ترکیب کرد. قبل از خرید طلای آبشده، حتما از عیار آن اطمینان حاصل کنید. عیار طلا را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلفی مانند سنگ محک، اسید نیتریک و دستگاه XRF تعیین کرد. همچنین بهتر است طلای آبشده را از فروشگاه‌های معتبر و مطمئن خریداری کنید و فاکتور معتبری که عیار و وزن دقیق طلا در آن ذکر شده باشد دریافت کنید.

نحوه محاسبه قیمت و حباب طلای آبشده

آیا طلای آب شده حباب دارد؟ این سوال  ممکن است برای بسیاری مطرح شود. در پاسخ باید گفت که بله، طلای آب شده می‌تواند حباب داشته باشد و وجود این حباب به نسبت عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. این حباب، که می‌تواند ناپایدار باشد، احتمال دارد با گذشت زمان به حالت اولیه خود بازگردد. برای درک بهتر حباب طلای آب شده، ابتدا باید با دو نوع حباب، یعنی حباب مثبت و منفی، آشنا شوید. حباب مثبت زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت عرضه از قیمت تقاضا بیشتر باشد، در حالی که حباب منفی در شرایطی رخ می‌دهد که قیمت تقاضا از قیمت عرضه بیشتر است.

برای محاسبه حباب طلای آب شده، ابتدا باید با فرمول محاسبه قیمت یک گرم طلای آب شده آشنا شوید. سپس از این فرمول برای تعیین حباب استفاده کنید. توجه داشته باشید که در مخرج فرمول، عدد ۹۰۰ باید قرار گیرد تا قیمت یک گرم طلای ۹۰۰ عیار محاسبه شود. در مرحله بعد، وزن طلای آب شده را در قیمت یک گرم طلای ۹۰۰ عیار ضرب کنید. در نهایت، مقدار به دست آمده را از قیمت فروش طلا کسر کنید. جواب نهایی میزان حباب طلای آبشده است.

آیا اصالت طلای آبشده قابل استعلام است؟

برای اطمینان از اصالت و اطلاعات طلای آب‌شده‌ای که خریداری کرده‌اید، می‌توانید از کد رهگیری حک‌شده روی آن استفاده کنید. این کد منحصربه‌فرد بوده و در تهران شش‌رقمی و در شهرستان‌ها چهاررقمی است. برای استعلام این کد و دریافت اطلاعات کامل درباره طلای خود، دو راه پیش رو دارید. کافیست به وب‌سایت ری‌گیری مراجعه کرده و در بخش مربوطه، کد رهگیری حک‌شده روی طلای خود را با دقت وارد کنید. با این کار، به اطلاعات شناسنامه طلای خود، شامل مشخصات دقیق، عیار، وزن و … دسترسی خواهید داشت.

اگر به هر دلیلی امکان مراجعه به وب‌سایت ری‌گیری را ندارید، می‌توانید با اتحادیه طلای شهر خود تماس بگیرید و کد رهگیری را به آن‌ها اعلام کنید. کارشناسان اتحادیه طلا، شما را در زمینه استعلام کد رهگیری و اطمینان از اصالت طلای خود راهنمایی می‌کنند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند.

سرمایه گذاری در طلای آبشده چه فرقی با طلای خام دارد؟

تفاوت‌های اساسی بین طلای آب شده و طلای خام در چهار جنبه کلیدی قابل تشخیص است:

  • اولاً، طلای آب شده از ذوب طلای دست دوم به دست می‌آید. این محصول را عموماً به عنوان طلای ۱۸ عیار شناخته می‌شناسند. در حالی که طلای خام را مستقیماً از معادن استخراج می‌کنند. پس از فرآیندهای تصفیه به شمش طلا با عیار ۲۴ تبدیل می‌شود که خلوص بالایی دارد.
  • دوماً، طلای آب شده به دلیل ترکیب با سایر فلزات، مقادیری ناخالصی دارد و عیار آن متفاوت از طلای خام است.
  • سوماً، در معاملات طلای آب شده، هزینه‌ای بابت اجرت پرداخت نمی‌شود، بنابراین سرمایه‌گذار می‌تواند کل سرمایه خود را به طور کامل به طلای آب شده تبدیل کند. این در حالی است که خرید طلای خام معمولاً شامل پرداخت هزینه‌های اضافی بابت اجرت می‌شود، که این امر می‌تواند بخشی از سرمایه را کاهش دهد و در نتیجه، خریدار قادر به خرید مقدار کمتری طلا با همان میزان سرمایه خواهد بود.
  • چهارماً، طلای آب شده به دلیل ترکیب با فلزات دیگر و ناخالصی‌های موجود، ممکن است در بازار قیمت متفاوتی نسبت به طلای خام داشته باشد. این تفاوت‌ها در قیمت و خلوص، طلای آب شده را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک‌تر و استفاده‌های عملی‌تر تبدیل می‌کند. از سوی دیگر طلای خام بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌تر و با هدف نگهداری طولانی‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریسک های خرید طلای آبشده

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری در طلای آبشده به دلیل نقدشوندگی بالا و حفظ ارزش در برابر تورم، بسیار مورد توجه است، اما همچون هر سرمایه‌گذاری دیگری، با ریسک‌هایی همراه است. یکی از مهم‌ترین این ریسک‌ها، خطر تقلب و کلاهبرداری است. از آنجایی که طلای آبشده به صورت شمش یا قطعات بدون طرح و نشانه خاص معامله می‌شود، تشخیص طلای تقلبی از طلای اصل برای افراد عادی بسیار دشوار است. همچنین، نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌تواند منجر به کاهش ارزش سرمایه‌گذاری شما شود.

از سوی دیگر، نگهداری و حفظ امنیت طلای آبشده نیز مسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت. سرقت و گم شدن طلا از جمله خطراتی است که سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند. علاوه بر این، نقدشوندگی طلای آبشده در مقایسه با سکه و جواهرات کمتر بوده و فروش آن ممکن است همراه با کاهش قیمت باشد. بنابراین، قبل از هرگونه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در طلای آبشده، لازم است با کارشناسان و مشاوران مالی مطمئن مشورت کرده و با آگاهی کامل نسبت به ریسک‌ها و مزایای آن، اقدام به سرمایه‌گذاری کنید.

طلای آبشده بهتر است یا طلای شکسته؟

انتخاب بین طلای آب‌شده و طلای شکسته کاملاً به نیاز و هدف شما بستگی دارد. هر کدام از این روش‌ها نیز مزایا و معایب خود را دارند. طلای آب‌شده، به دلیل فرآیند ذوب شدن، عیار دقیق‌تری دارد و از نظر احتمال وجود ناخالصی، خیال شما را راحت‌تر می‌کند. به همین دلیل، معمولاً مبنای قیمت‌گذاری در بازار طلا، طلای آب‌شده است. از طرف دیگر، طلای شکسته، شامل انواع جواهرات دست‌دوم می‌شود. این محصولات تنوع زیادی در طرح و مدل دارند. ممکن است بتوانید قطعاتی با طراحی خاص یا قدمت بالا پیدا کنید که برای شما جذاب باشد.

اگر قصد شما از خرید طلا، سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون دغدغه و پرداخت هزینه اجرت ساخت است، طلای آب‌شده گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال خرید جواهرات با طرح‌ها و مدل‌های خاص و احتمالا با قیمت مناسب‌تر هستید و به اصطلاح به دنبال “جواهر شکار کردن” می‌گردید، طلای شکسته می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

مقایسه سرمایه گذاری در طلای آبشده و طلای زینتی

اگر قصد شما از خرید طلا، سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز بلندمدت است، طلای آب‌شده مزایای قابل توجهی نسبت به طلای زینتی دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت، خلوص بالای طلای آب‌شده است. این نوع طلا در فرآیند ذوب، بخش عمده‌ای از ناخالصی‌های خود را از دست می‌دهد و طلای خالص‌تری را ارائه می‌دهد. در مقابل، طلای زینتی به دلیل استفاده از آلیاژها و فلزات دیگر در ساخت و طراحی، خلوص کمتری دارد و در زمان فروش، بخشی از قیمت آن مربوط به ناخالصی‌ها خواهد بود.

دومین مزیت مهم طلای آب‌شده، حذف هزینه‌های اضافی است که در خرید طلای زینتی باید پرداخت کنید. هزینه‌هایی مانند اجرت ساخت، سود فروشنده و مالیات در زمان خرید طلای زینتی به قیمت افزوده می‌شود و می‌تواند تا ۳۰ درصد قیمت نهایی را افزایش دهد. در حالی که در زمان خرید طلای آب‌شده، تنها قیمت گرم طلا و احتمالا کارمزد جزئی برای ساخت شمش یا سکه پرداخت می‌کنید. همچنین، نقدشوندگی آسان و سریع طلای آب‌شده از دیگر مزایای آن است. شما می‌توانید طلای آب‌شده را در هر زمان و به راحتی در بازار طلا به فروش برسانید. در حالی که طلای زینتی ممکن است به دلیل طراحی خاص یا قدیمی بودن، مشتری کمتری داشته باشد و فروش آن زمان بیشتری ببرد.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه