آشنایی با قرارداد معاملات آتی طلا در بورس

قرارداد معاملات آتی طلا

در مسیر معرفی روش‌های سرمایه گذاری در طلای آبشده و خرید طلا از بورس به موضوع جذاب و پربازده قرارداد معاملات آتی طلا می‌رسیم. قطعا یکی از اصلی‌ترین وظایف تحلیلگران اقتصادی پیش بینی قیمت طلا براساس آمار و داده‌های اقتصادیست. این پیش بینی‌ها به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند حدود قیمت طلا در آینده را تخمین بزنند. درواقع هدف از پیش بینی‌ها این نیست که قیمت دقیق طلا در تاریخی خاص در آینده مشخص شود. علم اقتصاد به ما کمک می‌کند تا حدس بزنیم در آن تاریخ مشخص، ارزش واقعی طلا چقدر است. در واقع ما در میابیم که در آینده طلا در چه قیمت‌هایی ارزان است و فرصت خرید پیش آمده و یا در چه قیمتی باید از خرید اجتناب نمود. قرارداد معاملات آتی بورس نیز بنوعی ابزاری برای نقد کردن این پشی بینی‌های اقتصادی هستند.

قرارداد آتی درواقع نوعی سرمایه گذاریست که به شما اجازه می‌دهد قیمتی را برای تاریخی در آینده مشخص نموده از از امروز در آن تاریخ طلا معامله نمایید. این موضوع می‌تواند بسیار پرسود باشد. البته فراموش نکنید که شرط پیروزی و سودآوری در هربازاری داشتن اطلاعات کامل و تقسیم ریسک معاملات است. در ادامه اینکه چطور قرارداد‌های معاملات آتی طلا می‌توانند سود خوبی ایجاد کنند را به زبانی ساده شرح خواهیم داد.

معامله قرارداد‌ آتی طلا چیست؟

این قرارداد در نگاه اول یک قولنامه ساده است. شما در آن متعهد می‌شوید که در تاریخی مشخص در آینده مقدار مشخصی طلا را به قیمتی که خاص (که در قولنامه ذکر می‌کنید) خواهید خرید یا خواهید فروخت. حال سوال اینجاست که چرا شخصی باید چنین قراردادی را بنویسد و امضا کند؟ دلیل اهمیت این قرارداد اینست که سرمایه افراد را در مقابل نوسانات بازار حفظ می‌کند.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال بیشتر توضیح دهیم. شما در حال حاضر به دنبال فروش طلای خود هستید. براساس محاسبات از طریق تورم، دلار، نقدینگی و … می‌دانید که قیمت در سال آینده رشد خواهد کرد. حتی ممکن است در حال حاضر قیمت طلا زیر قیمت تعادلی باشد و فروش آن نصرفد. اینجاست که شما طلای خود را از طریق معاملات آتی می‌فروشید. خریدار نیز شخصیست که اتفاقل مانند شما پیش بینی صعودی از آینده دارد. او نیز قیمت‌های مشابهی را در آینده می‌ببیند. به مین دلیل است که او نیز از خرید طلا از طریق قرارداد آتی در آینده استقبال خواهد نمود.

قرارداد معاملات آتی طلا در بورس ابزاریست که ریسک را در سرمایه گذاری کاهش می‌دهد. همچنین این معاملات می‌توانند مانند اهرمی برای افزایش قدرت پول استفاده شوند. همانطور که می‌دانید خود سرمایه‌گذاری در طلا یک اقدام امن و محافظه کارانه قلمداد می‌گردد. حال فرض کنید که یک ابزار سرمایه گذاری از طریق خرید کالا از بورس بتواند ریسک‌‌ها را بیش از پیش کاهش دهد. البته این نکته مهم را دوباره گوشزد می‌کنیم که این موضوعات اگرچه مفیدند، اما ساده نیستند. برای خرید و فروش طلا شما قطعا نیاز به دانش و اطلاعات زیادی برای تخمین قیمت در آینده دارید. همچنین استفاده از این ابزار نیز مانند سایر ابزار‌های بورسی هزینه‌های خاص خود را دارد که بر بازده نهایی شما اثر می‌گذارند.

ملاحظات قبل از سرمایه گذاری در قرارداد آتی طلا

هدف از این مقاله معرفی قرارداد آتی طلا در بورس ایران است. قطعا همانطور که گفتیم این ابزار یکی از راه‌های خرید طلا از طریق بورس است که مزایای مهم و بزرگی دارد. این روش خرید و سرمایه گذاری در طلا نگرانی‌های مروبط به خرید، حمل و نگهداری این کالای ارزشمند را از ما دور می‌کند. همچنین خیال ما از بابت قیمت طلا آسوده خواهد بود. اینها برخی از مهمترین دلایل علاقه سرمایه گذاران به معاملات قرارداد آتی طلا هستند.

بااینحال در دنیای خاکستری سرمایه‌گذاری و بازار‌های مالی، هر سکه‌ای دو رو دارد. هیچکدام از این حسن‌ها و مزایا به این معنا نیستند که شما همواره می‌توانید با استفاده از این ابزار سود کلان کسب نموده و ثروتمند شوید. درواقع اگر متخصص بازار نیستید، به شما توصیه می‌کنیم تا بجای ورود به این بازار، بطور ماهانه بخشی از درآمد خود را به طلای آبشده تبدیل نمایید. شما برای اینکار می‌توانید از پلتفرم خرید و فروش آنلاین طلای آبشده استفاده نمایید.

همانطور که گفتیم این معاملات براساس قیمت طلا در آینده هستند. برای ورود به آنها نیز تنها دانستن اینکه طلا در آینده گران خواهد شد یا نه کافی نیست. اجازه دهید مسئله را بیشتر باز کنیم. بله همه ما دیده‌ایم که طلا در طول سالیان گذشته بطور کلی درحال افزایش قیمت بوده است. این موضوع تنها مربوط به ایران نیست. قیمت انس جهانی نیز بطور کلی در پنجاه سال گذشته از همین روند پیروی نموده است. بااینحال این موضوعات به این معنا نیستند که ما هرزمان طلا بخریم برنده هستیم.

یک خطر بزرگ

این موضوع در مورد معاملات آتی بیش از پشی خود نمایی می‌کند. شما تصمیم می‌گیرید طلا را در قیمتی در آینده معامله کنید. در این هنگام دید شما از آینده باید بسیار دقیق و حرفه‌ای باشد. ریسک‌های بازار آتی طلا آنقدر هم که بنظر می‌آیند کم نیستند! بحث فقط قوانین و نوسان قیمت طلا در داخل کشور نیست. مسائل بسیار مختلفی در سطح بین الملل بر قیمت این فلز ارزشمند تاثیر دارند:

  • نااطمینانی‌های سیاسی
  • ایجاد جنگ و تنش سیاسی
  • خطرات زیستی

همانطور که می‌بینید تقریبا هر خبری که نشان دهد زندگی برای انسان‌ها حداقل تا مدتی قرار است سخت شود، قیمت طلا را تغییر می‌دهد. این تغییر قطعا بر بازدهی شما از معاملات قرارداد آتی طلا تاثیر خواهد گذاشت. اکثر این موارد نیز یک ویژگی یکسان دارند: آنها غافلگیرانه و اغلب غیر قابل پیش بینی هستند. به بیان دیگر زمانی که ما می‌دانیم قرار است فلان اتفاق در آینده بیفتد، بازار قبل از وقوع، اصطلاحا خبر را پیش خور می‌کند. مثلا فعالان بازار کریپتو مدت‌ها منتظر هاوینگ بیتکوین بودند، اما در آن روز برای قیمت بیتکوین اتفاق خاصی نیفتاد. درواقع افزایش قیمت به دلیل هاوینگ قبل از آن اتفاق افتاده بود. اثرات فنی هاوینگ بیتکوین هم به زمان بیشتری برای خودنمایی نیاز دارند. از طرف دیگر بازار از خبر سقوط هواپیمای رییس جمهور غافلگیر شد. این غافلگیری یک نوسان حدودا ۷ درصدی در قیمت طلای آبشده داخل ایجاد نمود.

هدف از این مقایسه این بود که بتوانیم بخشی از خطرات و ریسک‌های آینده بازار را توضیح دهیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم بدون داشتن توان اطلاعاتی و محاسباتی از ورود به بازار‌ معاملات قرارداد آتی طلا بپرهیزید.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه