سکه بهتر است یا طلای آبشده؟

طلای آبشده بهتر است بخریم یا سکه؟

انتخاب بین سکه‌ یا طلای آبشده به میزان سرمایه اولیه، سطح ریسک‌پذیری و نیاز به نقدشوندگی سرمایه‌گذار بستگی دارد. سکه‌های طلا با نقدشوندگی بالا و اجرت و سود بیشتر، برای کسانی که به دنبال دارایی‌های قابل فروش سریع هستند، مناسب‌تر است. در مقابل، طلای آبشده به دلیل نزدیکی به ارزش واقعی طلا و ریسک کمتر، برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و محافظه‌کارانه مناسب‌تر است. اگرچه خرید شمش نیاز به سرمایه بیشتری دارد و نقدشوندگی آن ممکن است کمتر باشد. در مقابل خود طلای آبشده در هر میزانی قابل خرید و فروش است.

با توجه به پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین، پلتفرم‌هایی مانند پرنیان به عنوان گزینه‌ای مؤثر و کارآمد در خرید و فروش طلا معرفی شده‌اند. پرنیان با ارائه امکان خرید طلای آبشده با هر میزان سرمایه و کاهش محدودیت‌های مرتبط با هزینه‌های بالا، به‌ویژه در مقایسه با روش‌های سنتی، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد. تصمیم‌گیری نهایی باید بر اساس تحلیل شرایط بازار، اهداف سرمایه‌گذاری و تحمل ریسک فردی انجام شود تا انتخابی بهینه و متناسب با نیازهای سرمایه‌گذار صورت گیرد.

خرید آنلاین طلای آبشده

بررسی مزایا و معیب خرید سکه و طلای آبشده

نقدشوندگی

در مورد هر سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین معیار‌ها نقدشوندگی آنهاست. ارزش کالا‌های سرمایه‌ای مانند طلا، مسکن، زمین و … به مرور زمان افزایش می‌یابد. ما نیز به همین دلیل بله دنبال آنها هستیم تا در فرصت مناسب آنها را به دارایی یا چیز دیگری تبدیل نماییم. برای اینکار باید ابتدا آنها را به پول نقد تبدیل کنیم. بعنوان مثال زمین را در همین دوران رکود تورمی در نظر بگیرید. زمین و مسکن نقدشوندگی‌های بسیار کمی دارند. درحالیکه قیمت آنها بطور متسط در سال گذشته حداقل ۴۰ درصد رشد داشته، اما فروش و تبدیل آن دارایی به پول ممکن است چندماه زمان ببرد. این درحالیست که طلا نقدشودنگی بسیار بالایی دارد. در بسیاری از موارد شما حتی می‌توانید بطور مستقیم از آن بعنوان پول در معاملات استفاده نمایید. از این جهت طلای آبشده با سکه تفاوت چندانی ندارد. هردو را می‌توانید هرلحظه که اراده نمودید به پول تبدیل کنید.

مقایسه حباب سکه و طلای آبشده

در ابتدا اجازه دهید این نکته مهم را در مورد سکه طلا عرض کنیم که وجود حباب درحالت کلی برای سکه طلا نکته منفی نیست. سکه طلا به دلیل وجود طلا در آن ارزشمند است. بااینوجود در زمان خرید آن ما پولی بیش از ارزش طلای آن می‌پردازیم. درواقع سکه یک محصول است که در کنار ماده اولیه اصلی خود – یعنی طلای آبشده- هزینه‌های دیگری نظیر ضرب، بسته بندی و … دارد. پس شما در هنگام خرید سکه درحالیکه به دنبال خرید طلا هستید، درواقع هزینه‌ای برای این موارد نیز پرداخت می‌کنید. اینگونه است که قیمت سکه تقریبا همیشه حباب دارد. این حباب البته همانطور که در ابتدا نگاشتیم ذاتا خوب یا بد نیست. بسیاری از معامله گران با محاسبه حباب سکه می‌توانند زمان‌ای خوب برای خرید یا فروش را یافته و از نوسانگیری سود کسب کنند.

برخلاف سکه این موضوع در مورد طلای آبشده بسیار کمرنگ است. تولید طلای آبشده بجز قیمت خود طلا تقریبا هزینه دیگری ندارد. شما زمانیکه ۱۰ گرم طلای آبشده می‌خرید، قیمت آن را بطور مستقیم از طریق ضرب گرم طلای داخل در وزن طلای آبشده خود محاسبه و پرداخت خواهید نمود. نداشتن حباب باعث می‌شود تا قیمت طلای آبشده نسبت به سکه نوسان کمتری تجربه نماید. پس اگر شرایط و زمان محاسبه حباب و نوسانگیری را ندارید و به دنبال پس انداز و سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هستید، طلای آبشده قطعا پیشنهاد بهتری برای شماست.

کسب سود از طلای آبشده آسانتر است یا سکه؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های طلا سادگی معامله آن است. دقت کنید که منظور ما از معامله آسان اینجا مقبول بودن و نقد شوندگی نیست. منظور ما اینست که کسب سود از بازار طلا – چه طلای آبشده و چه سکه – بسیار ساده تر از سایر بازار‌هاست. طلا یک کالای سرمایه‌ایست که به دلایل زیادی محکوم به افزایش قیمت در بلندمدت است. حتی طلای زینتی نیز در بلندمدت مانند یک کالای سرمایه‌ای به شما سود خواهد رساند. این درحالیست که کسب سود در سایر بازار‌ها نیازمند مطالعه، تجربه و بررسی طولانیست و همچنان نیز ریسک بهمراه دارد. بعنوان مثال برای سرمایه گذاری در بورس شما باید بتوانید صورت‌های مالی را بررسی نموده و از طریق تحلیل تکنیکال نقطه مناسبی برای ورود بیابید. اما برای کسب سود طلا تنها کافیست مقداری خریده و چند ماه یا سال بعد آن را بفروشید.

مقایسه کسب سود از سکه و طلای آبشده

سادگی کسب سود در معاملات طلا در تمام انواع آن یکسان نیست. همانطور که گفتیم خرید و سرمایه گذاری در طلای آبشده نوسانات کمتری نسبت به سکه دارد. خرید و فروش سکه به دلیل وجود همان حباب قیمتی که در بالا عرض کردیم، نیاز به محاسبات و دانش اقتصادی بیشتری نسبت به طلای آبشده دارد. همچنین سکه طلا نسبت به طلای آبشده نوسانات بیشتری را تجربه می‌کند. اینجاست که در مقایسه میان خرید سکه و طلای آبشده کسی بهتر از خود شما نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

تقلب و اصل نبودن کالا

اصل نبود، تقلبی بودن و کم بودن عیار همواره یکی از تهدیدات مهمیست که برای خریداران و سرمایه گذاران کمین نموده است. این موضوع البته قطعا در سکه طلا نسبت به طلای آبشده کمتر احساس می‌شود. درهرصورت بهتر است قبل از خرید بسیار دقت نموده و مواردایمنی را رعایت نمایید. همانطور که می‌دانید سکه طلا حتما باید در پلمپ معبر باشد و از جای معتبری خریداری گردد. از طرف دیگر در مورد طلای آبشده نیز حتما باید انگ طلا را بررسی نمایید. البته اکنون باکمک پلتفرم آنلاین خرید طلای آبشده این نگرانی بطور کامل رفع شده است. این پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا صاحب بخشی از طلای آبشده آنها باشید و هر زمان نیاز داشتید آن را به آنها بفروشید. با این روش نه تنها نگرانی عیار رفع می‌گردد که حتی مسئله استرس حمل و نگهداری طلا هم برونسپاری می‌شود.

بررسی پیامد‌های مالیاتی

دولت‌های دنیا در هرچه متفاوت و دشمن باشند، در مورد مالیات یکدست و همکارند. مالیات در تمام کشور‌ها وجود داشته و می‌توان گفت رو به گسترش است. افزایش مالیات‌ها لزوما به دلیل افزایش قوانین مالیاتی نیست. در سال‌های اخیر دولت‌های خدمات خود را از طریق سامانه‌های آنلاین ارائه می‌کنند. همچنین لزوم ثبت معاملات و اظهارنامه‌ای آنلاین مالیاتی اطلاعاتی که آنها برای مالیات ستانی نیاز دارند را بسیار کاربردی‌تر از گذشته نموده است. این موضوع سبب می‌شود تا هنگام خرید و سرمایه‌گذاری در سکه یا طلای آبشده نیازمند دقت بیشتری باشیم. نباید این نکته را فراموش کنیم که هر سود ما ممکن است شریک ناخوانده‌ای بنام سازمان امور مالیاتی داشته باشد.

به همین جهت است که امروزه باید پیش از خرید هر کالای سرمایه‌ای گوشه چشمی به قوانین مالیاتی داشته باشیم. در این شرایط بسیار مهم است شایعه‌ها، اخبار قدیمی و لوایحی در مورد مالیات سکه یا طلای آبشده که حتی هنوز در مجلس بررسی نشده‌اند را باور نکنیم. فراموش نکنید که یک قانون مالیاتی زمانی اجرایی می‌شود که:

  • مجلس آن را تایید کند.
  • شورای نگهبان آن را مردود نکند.
  • قانون به وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی ابلاغ شود.

درکنار این موضوع باید به دقت قوانین موجود در مورد مالیات خرید سکه و سرمایه گذاری در طلای آبشده را بدانیم. در کنار موضوعاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه که تا تاریخ نگارش این مقاله (مرداد ۱۴۰۳) هنوز مسیر زیادی تا اجرا دارند، گاهی خرید و فروش سکه مشمول مالیات است. اگر سکه را از طریق ثبت نام بانک مرکزی خریده‌اید دولت منتظر مالیات شما در زمان فروش سکه است. تاکنون اما قانون مشخصی در مورد خرید و پس انداز طلای آبشده وجود ندارد. درنظر داشته باشید که خود طلا مشمول ارزش افزوده نیست، بلکه تنها مسائلی مانند دستمزد، حق ضرب، کمسیون و … هستند که باید برایشان ارزش افزوده بپردازید.

مقایسه تورم طلای آبشده و سکه

یکی از مهمترین دلایل خرید و سرمایه گذاری در طلا نجات از تورم است. در اواسط مقاله در جمله‌ای ادعا نمودیم که طلا محکوم به افزایش قیمت است. دلیل آن هم وجود تورم در جهان است. همه ما البته از تورم‌های بالا و چندده درصدی گریزان و نالان هستیم. بااینحال بانک‌های مرکزی جهان وجود تورم در حد ۱ تا ۳ درصد را می‌پسندند. آنها نگرانند تورم نفی آثار بدی بر مصرف و اقتصاد بگذارد به همین سبب همواره تورم را در محدوده‌های پایین کنترل می‌نمایند. این موضوع یکی از دلایلیست که منجر به رشد قیمت جهانی طلا در طولانی مدت می‌شود. بنابراین در تمام اقتصاد‌های جهان طلا سنگر مردم در مقابل تورم است.

حال اجازه دهید تورم طلای آبشده و سکه را مقایسه نماییم. همانطور که گفتیم سکه نسبت به طلای آبشده دارای حباب است به همین سبب نوسانات قیمتی آن نیز نسبت به تورم در مقایسه با طلای آبشده بیشتر بنظر می‌رسد. بعنوان مثال رشد طلا در ابتدای سال ۱۴۰۳ را درنظر بگیرید. رالی تورم و رشد قیمت طلای آبشده، دلار و سکه از اوائل فروردین آغاز و تا ۲۶ فروردین ماه همان سال ادامه یافت در این مدت تورم و رشد قیمت طلای آبشده تقریبا ۱۹ درصد و تورم سکه امامی در بازار حدود ۲۱ درصد بوده است. پس از آن و با ترکیدن حباب طلای آبشده حدودا ۱۶ و سکه حدودا ۱۵ درصد کاهش قیمت را در مدت مشابه تجربه نمودند.

جدول زیر میزان تورم سکه و طلای آبشده را در سال‌های اخیر باتوجه به قیمت ابتدا و انتهای سال نشان می‌دهد:

سالتورم طلای آبشدهتورم سکه
۱۴۰۲۲۸درصد۲۷درصد
۱۴۰۱۹۴ درصد۱۴۵ درصد
۱۴۰۰۱۶درصد۱۴درصد
۱۳۹۹۷۴ درصد۷۹درصد
جدول مقایسه تورم سکه و طلای آبشده

چه زمانی خرید طلای آبشده بهتر از سکه است؟

قطعا اولین مورد زمانیست که قصد خرید طلا با پول کم را دارید. در این هنگام ممکن است نتوانید هزینه خرید سکه، نیم سکه و … را پرداخت نمایید. در این صورت قطعا می‌توانید از پلتفرم خرید آنلاین پرنیان برای پس انداز طلا استفاده نمایید. از طرف دیگر در مورد اینکه چه زمانی و برای چه افرادی خرید طلای آبشده بهتر از سکه است پژوهش‌های علمی زیادی در سراسر جهان به انجام رسیده است. در ادامه توجه شما را به برخی از آنها جلب می‌نماییم:

  •  بر اساس مطالعه‌ای منتشر شده در “Journal of Economic Perspectives”، طلا را به عنوان یک دارایی امن در برابر نوسانات بازار و تورم معرفی نموده‌است. سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند به حفظ ارزش دارایی‌ها کمک کند.
  • مطالعه‌ای دیگر در “Journal of Finance” نشان می‌دهد که سکه‌های طلا در بازارهای کم‌نوسان عملکرد بهتری دارند. اما در شرایط نوسان شدید، به دلیل حباب قیمتی، ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند.
  • تحقیقات منتشر شده در “International Review of Financial Analysis” نیز نشان می‌دهد که طلای آبشده به دلیل نداشتن حباب قیمتی و معامله نزدیک به ارزش واقعی طلا، گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاران محافظه‌کار است. این محصول به ویژه در بازارهای نوسانی، ریسک کمتری دارد و به عنوان پوشش مؤثری در برابر کاهش ارزش پول ملی عمل می‌کند.
برای سرمایه گذاری طلای آبشده بهتره یا سکه؟

اگر به فرمول‌هایب محاسبه حباب سکه مسلط هستید احتمالا خواهید توانست با نوسانگیری سکه با کمک حباب سود‌های خوبی کسب نمایید. از طرف دیگر اگر به فکر پس انداز طلا و سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت هستید، انتخاب بین طلای آبشده و سکه طلا به شرایط شما باز می‌گردد. در حالت عادی از نظرریالی طلای آبشده می‌تواند جذابتر باشد زیرا آنچنان حبابی ندارد و شما دقیقا به اندازه هزینه خود طلا دریافت می‌کنید. این موضوع در مورد سکه صادق نیست زیرا قیمت سکه در کنار قیمت میزان طلای آن تحت تاثیر هزینه ضرب، بسته بندی، حباب و … قرار دارد.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه