سرمایه گذاری در طلا با قرارداد اختیار معامله در بورس

قرارداد اختیار معامله طلا

طلا یکی از مهمترین کالا‌ها و پناهگاه‌های سرمایه است. باتوجه به دشواری خرید فیزیکی و نگهداری از آن روش‌های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در طلای آبشده وجود دارد. برخی از افراد از پلتفرم آنلاین خرید و فروش طلا استفاده می‌کنند. بااینحال طلا بعنوان یک فلز ارزشمند در بورس نیز خرید و فروش می‌شود. روش‌های زیادی برای خرید طلا از بورس وجود دارد که یکی از آنها قرارداد اختیار معامله طلا است. این ابزار سرمایه‌گذاری طلا به پیش بینی قیمت طلا مربوط است. بااینحال استفاده از قرارداد اختیار معامله تفاوت‌های مهمی با سایر روش‌های خرید طلا از بورس مخصوصا معاملات آتی طلا دارد. در ادامه به بررسی این نوع قرارداد می‌پردازیم. همچنین بررسی خواهیم نمود که این روش چطور می‌تواند سود ایجاد نماید و چه هزینه‌هایی دارد.

قرارداد اختیار معامله طلا در بورس چیست؟

بسیاری از ما علاقمند به سرمایه گذاری در طلا هستیم. بااینحال ممکن اسن نگران نوسانات بازار باشیم و یا نخواهیم ریسک زیادی را متحمل شویم. در این حالت یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند به ما کمک کند قرارداد اختیار معامله طلا در بورس است. این قرارداد نیز مانند قرارداد آتی طلا براساس قیمت طلا در آینده بسته می‌شود. اینجا اما یک تفاوت بسیار مهم وجود دارد. این نوع قرارداد برخلاف قرارداد آتی شما مجبور به خرید و فروش طلا نیستید. درواقع این قرارداد به شما این اجازه را می‌دهد تا در آینده‌ای مشخص، مقدار معینی طلا را در قیمتی خاص بخرید یا بفروشید. در آن تاریخ شما می‌توانید از این امتیاز استفاده نمایید و یا خرید و فروش نکنید. درواقع شما هیچ طلایی نخریده‌اید و ریسکی متحمل نشده‌اید. درصورت انصراف تنها همان مبلغ خرید قرارداد اختیار معامله طلا را از دست خواهید داد.

اجازه دهید این ابزار مالی را با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید یک مجموعه تفریحی بتازگی در شهر مجاور شما افتتاح شده است. شما بلیط حرکت به آن شهر را به تاریخ یک ماه آینده می‌خرید. در این یکماه نیز پای صحبت افرادی می‌نشینید که به آن مرکز تفریحی رفته‌اند. در این مدت شما باتوجه به شرایط و نظرات افراد تصمیم می‌گیرید که آیا تمایل دارید به آن شهر سفر کنید یا خیر. قیمت طلا در تاریخ سررسید قرارداد دقیقا مانند همان لذتیست که ما فکر می‌کنیم از حضور در آن مرکز تفریحی کسب خواهیم نمود. در این مثال یکماه فرصت داریم تا ببینیم آیا این سفر می‌صرفد یا خیر. درصورتیکه سفر به نفع شما باشد تمام هزینه‌های آن را خواهید پرداخت و اگر نخواهید به سفر بروید، تنها خسارت شما هزینه بلیطیست که از قبل تهیه نموده‌اید.

اصطلاحات مهم قرارداد اختیار معامله طلا

فضای خرید طلا در بورس نیز مانند سرمایه گذاری در طلای آبشده و سایر بازار‌های مالی اصطلاحاتی مخصوص بخود را دارد. در این مورد خاص البته اصطلاحات متفاوت هستند و به خاطر دقیق بودن قرارداد، کمی رنگ و بوی حقوقی دارند. این عبارات عبارتند از:

  • قیمت اعمال: این قیمت در قرارداد اختیار معاملات طلا درواقع مانند برچسب قیمت کالا در یک فروشگاه است. قیمت اعمال همان مبلغیست که شما قرار است در آینده برای معامله طلا در بورس مورد استفاده قرار دهید.
  • تاریخ انقضا قرارداد اختیار معامله طلا: هر قیمت و قراردادی دارای یک بازه زمانیست. اینطور نیست که با خرید قرارداد اختیار معامله بتوان هر زمانی در بورس طلا خرید و فروش نمود. تاریخ انقضا مشخص می‌کند که این حق شما برای خرید و فروش تا چه زمانی اعتبار دارد.
  • پریمیوم: این مولفه درواقع همان هزینه اولیه برای خرید قرارداد اختیار معامله طلاست. ریسک معامله شما تنها همین مورد خواهد بود. شما این مبلغ را در ابتدا می‌پردازید. اگر در هنگام سررسید تاریخ قرارداد از خرید و فروش طلا در بورس منصرف شدید، این مبلغ به شما باز نخواهد گشت. البته در این حالت آنچه مهم است اصل پول شماست که همچنان آن را در اختیار دارید و بابت پیش بینی اشتباه قیمت طلا متضرر نشده‌اید.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه