روش‌ها و نکات سرمایه‌گذاری در طلا با پول کم

طلا با پول کم

داشتن طلا بعوان پس انداز و سرمایه‌گذاری برای بسیاری از افراد آرامش خاصی ایجاد می‌کند. در دنیای مدرن نیز این فلز گرانبها ارزش و اهمیت خود را حفظ نموده‌است. این موضوع در سال‌های اخیر که جهان گریبانگیر تورم، بی ثباتی و مشکلات امنیتی و اقتصادیست، خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. در طول تاریخ و در کشور‌های مختلف افراد با پول کم یا زیاد همچنان به سرمایه گذاری در طلا می‌اندیشند.

خرید طلا با پول کم یکی از دغدغه‌های بسیاری از افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری هوشمندانه و همچنین خرید زیورآلات زیبا هستند. طلا به عنوان یک دارایی با ارزش و پایدار، در طول زمان نه تنها ارزش خود را حفظ کرده بلکه اغلب به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن در نظر گرفته می‌شود. اما چگونه می‌توان با بودجه کم، طلا خرید؟ بیایید با هم به بررسی روش‌ها و نکات مهم برای خرید طلا با پول کم بپردازیم.

همه می‌دانیم که بانک‌های مرکزی ذخایر بزرگ طلا دارند. همچنین شرکت‌ها و اشخاص ثروتمند بخشی از دارایی خود را به طلا تبدیل می‌کنند. آنها با اینکار قسمتی از سرمایه خود را در مقابل تورم و ناامنی‌ها بیمه می‌کنند. بااینحال خوشبختانه طلا اگرچه ارزشمند است اما پناه بردن به آن تنها مخصوص شرکت‌های بزرگ نیست. یکی از مهمترین ویژگی‌های طلا اینست که به ما اجازه می‌دهد با پول کم نیز روی آن سرمایه گذاری نموده و به مرور دارایی خود را از طریق سرمایه گذاری در طلای آبشده گسترش دهیم.

در ادامه با معرفی روش‌های مختلف و مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در طلا با پول کم می‌پردازیم. همچنین نکات مهمی که باید برای سرمایه گذاری موفق بدانید، بررسی خواهیم کرد. پس اگر به دنبال راهی امن برای حفظ ارزش پول خود هستید، با ما همراه باشید.

مزایای سرمایه گذاری در طلا در ایران

خرید طلا با پول کم به دلایل متعددی مهم است. اولاً، طلا به عنوان یک دارایی مطمئن در برابر نوسانات اقتصادی و تورم شناخته می‌شود. با سرمایه‌گذاری در طلا، شما می‌توانید ریسک‌های مالی را کاهش دهید و از ارزش پول خود محافظت کنید.

ثانیاً، خرید طلا با پول کم به شما این امکان را می‌دهد تا به تدریج سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهید. برای نمونه، می‌توانید هر چند ماه یک بار مقداری طلا خریداری کنید و به تدریج مجموعه‌ای از جواهرات یا شمش‌های طلا ایجاد کنید. این رویکرد نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که با بودجه محدود کار کنید، بلکه فرصتی برای نظارت بر سرمایه‌گذاری خود در طول زمان فراهم می‌کند.

سرمایه گذاری در طلا از دیرباز در ایران رواج داشته است. در شرایط فعلی نیز مردم سرمایه گذاری در طلا با پول کم را به عنوان راهی برای حفظ ارزش دارایی در برابر تورم و نوسانات اقتصادی می‌شناسند. در این مقاله به بررسی مزایای سرمایه گذاری در طلا حتی با پول کم در ایران می‌پردازیم.

حفظ ارزش دارایی در برابر تورم:

طلا به عنوان یک کالای جهانی، به طور سنتی در برابر تورم مقاوم بوده است. در ایران که تورم همواره یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد است، طلا می‌تواند به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه عمل کند. برای اینکار هم نیازی به هزینه بالا نیست. شما می‌توانید بخشی از درآمد ماهیانه خود را به خرید ماهانه طلای آبشده اختصاص دهید. اجازه دهید این موضوع را با بررسی آمار و اطلاعات بیشتر بررسی نماییم. لطفا به نمودار زیر که قیمت طلا در سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد توجه نمایید:

براساس اعلام بانک مرکزی و مرکز آمار تورم اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد بوده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت اگر برای خرید چیزی در ابتدای سال ۱۰۰ تومان نیاز بود، این مقدار در آخر سال به ۱۴۰ تومان افزایش پیدا کرده بود. درواقع ارزش پول موجود در حساب بانکی یا درآمد و حقوق دریافتی افراد از ابتدا تا پایان سال ۴۰ درصد کمتر شد.

همینطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در این سال قیمت طلا حدود ۹۰- ۱۰۰ درصد رشد داشته است. به این معنی که خریداران طلا ارزش دارایی خود را در این سال تقریبا دوبرابر کردند. برای محافظت از دارایی حتما لازم نیست همان ابتدای سال طلا بخریم. عموما به افراد پیشنهاد می‌شود تا در طول سال و با پول کم در طلا سرمایه گذاری کنند. بااین روش می‌توانید در طول سال خرید نموده و برخی از ماه‌ها حتی زیر قیمت تعادلی طلا پس انداز نمایید.

تنوع در سبد دارایی با سرمایه گذاری در طلا با پول کم

سرمایه گذاری در طلا حتی با پول کم می‌تواند به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری شما عمل کند. طلا به طور سنتی با سایر کلاس‌های دارایی مانند سهام و اوراق قرضه همبستگی کمی دارد. سرمایه گذاری طلا حتی با پول کم می‌تواند در زمان‌های نوسانات بازار، ثبات را به سبد شما اضافه کند. در مواردی که سایر بازار‌ها در حال ازدست دادن ارزش خود هستند، طلا همچنان ثابت می‌ماند و یا روند صعودی دارد. این یکی از مهمترین دلایلیست که به افراد توصیه می‌شود بخشی از درآمد خود هرچند کم را در بازار طلا سرمایه گذاری و پس انداز کنند.

تصویر زیر تغییرات بازار بورس تهران و قیمت طلای آبشده را نشان می‌دهند. همانطور که می‌بینید این بازار‌ها در مواردی بر خلاف جهت یکدیگر حرکت نموده‌اند. بطور مثال تصویر زیر نشان می‌دهد قیمت طلای آبشده از نیمه آذرماه سال ۱۴۰۲ رو به رشد بوده است. این درحالیست که شاخص کل بورس در این دوران کم رمق بوده و احتمالا موجب زیان ۰معامله گران شده است. این نمودار بخوبی اهمیت سرمایه گذاری در طلا با پول کم را نشان می‌دهد. زمانی که سبد سرمایه شما متنوع باشد، سود یک بازار زیان بازار دیگر را تحت شعاع قرار می‌دهد. با توجه به اینکه طلا در طولانی مدت همواره صعودیست، می‌تواند ابزار خوبی برای کنترل ریسک سایر معاملات شما باشد.

مقایسه-شاخص-بورس-و-طلای-آبشده

محافظت در برابر ریسک‌های سیاسی

در شرایطی که ریسک‌های سیاسی بالا هستند، طلا می‌تواند به عنوان یک سرمایه گذاری امن تلقی شود. طلا به هیچ کشوری وابسته نیست و ارزش آن می‌تواند در زمان‌های بی‌ثباتی سیاسی، افزایش یابد. بعنوان مثال وقوع مسائل نظامی و امنتیتی می‌تواند بلای جان بازار بورس و همچنین ارز یک کشور باشد. اما آنچه تغییر نمی‌پذیرد و حتی در نااطمینانی‌ها گرانتر می‌شود طلاست. پس اگر احساس می‌کنید سیاستمداران روز‌های سختی در پیش رو دارند، بخشی از درآمد خود را هرچند با پول کم به سرمایه گذاری طلا اختصاص دهید.

با افزایش ناامنی افراد برای خرید طلا هجوم می‌آورند. این موضوع بر قیمت طلا تاثیر بسیار زیادی دارد. تصویر زیر این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. همانطور که می‌بینید مسیر قیمت طلا پس از آغاز تنش در خاور میانه تغییر کرد. آنچه در نمودار زیر بیش از قیمت خودنمایی می‌کند، افزایش حجم خرید طلا در چند روز آغازین درگیری‌هاست. مستطیل‌های سبز انتهای نمودار نشانگر حجم معاملات هستند. در روز‌های پراسترس این حجم تفاوت چشمگیری با روز‌های دیگر دارد.

تاثیر-نامانی-بر-سرمایه-گذاری-در-طلا-با-پول-کم

سادگی و سهولت سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در طلا در مقایسه با سایر انواع سرمایه گذاری، مانند سهام یا املاک و مستغلات، ساده‌تر است. شما می‌توانید طلا را به صورت فیزیکی مانند سکه و یا طلای آب شده خریداری کنید. روش دیگر برای سرمایه گذاری در طلا با پول کم خرید صندوق‌های طلا است. همچین می‌توانید با زیر نظر گرفتن قیمت سرمایه گذاری در طلا را از طریق پلتفرم‌های آنلاین خرید طلای آبشده انجام دهید. بدین صورت دیگر نیازی به نگرانی از واقعی بودن طلا، نحوه نگهداری از آن و … نخواهید داشت. به همین دلیل سرمایه گذاری در طلا حتی با پول کم هم امکان پذیر و اتفاقا بسیار مفید است. شما می‌توانید بطور ماهانه بخشی از درآمد خود را به خرید طلای آبشده اختصاص دهید.

نقدشوندگی بالا

طلا به دلیل تقاضای جهانی بالا، به راحتی قابل خرید و فروش است. این امر به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز به پول نقد، به سرعت سرمایه خود را نقد کنید. یکی از مهمترین کاربرد‌های پس انداز و سرمایه گذاری این است که بتوان از آن در شرایط اضطراری استفاده نمود. اگر با مبالغ کم در طلای آبشده سرمایه گذاری نموده‌اید، میتوانید هر زمان که احساس نیاز کردید، آن را بفروشید. پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین طلا این امکان را به شما می‌دهند تا در لحظه، با قیمت بروز و بدون هزینه و ریسک پول نقد دریافت نمایید. 

روش‌های خرید و سرمایه گذاری طلا با پول کم

برای خرید طلا با پول کم، اولین قدم شناسایی نیازها و اولویت‌های شماست. آیا به دنبال خرید جواهرات هستید یا قصد دارید طلای خام تهیه کنید؟ هر کدام از این گزینه‌ها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. برای مثال، جواهرات معمولاً به دلیل زحمت طراحی و ساخت، قیمت بالاتری دارند، در حالی که طلا خام یا شمش طلا می‌تواند گزینه‌ای مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاری باشد.

در این راستا، خرید طلا دست دوم می‌تواند یک راه حل عالی باشد. این نوع خرید به شما این امکان را می‌دهد که با بودجه کمتری طلا تهیه کنید و در عین حال از کیفیت و اصالت آن مطمئن شوید. برای خرید طلا دست دوم، پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خرید کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

چگونه با پول کم طلا بخریم؟

  • خرید طلای آبشده: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سرمایه گذاری در طلا با پول کم، خرید طلای آب شده است. طلای آب شده به طلای بدون اجرت گفته می‌شود که قیمت آن از طلای ساخته شده ارزان‌تر است. شما می‌توانید طلای آب شده را از طلافروشی‌ها و یا صرافی‌ها خریداری کنید. همچنین می‌توانید آن را از پلتفرم‌ای آنلاین تهیه نمایید. این پلتفرم‌ها در کنار امکان خرید و فروش طلا و ارائه گزارشات کاربردی به کاربر، شما را قادر می‌سازند تا با بتوانید با هر مبلغی در بازار طلا نوسانگیری نموده و از نوسانات قیمت سود ببرید.
  • خرید سکه: سکه طلا یکی دیگر از روش‌های محبوب برای سرمایه گذاری در طلا است. سکه‌های طلا در طرح‌ها و وزن‌های مختلف موجود هستند و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود، سکه مناسب را انتخاب کنید. این موضوع البته به میزان پول شما نیز بستگی دارد. قیمت سکه ها نسبت به یکدیگر نیز همواره ثابت نیستند و می‌توانید با درنظر گرفتن میزان حباب هریک سود انتخاب خود را افزایش دهید.
  • سرمایه گذاری با پول کم در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا: صندوق‌های طلا نوعی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که در سکه طلا و یا طلای آب شده سرمایه گذاری می‌کنند. مزیت این روش این است که شما می‌توانید با مبالغ کم، در طلای با عیار بالا سرمایه گذاری کنید.
اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه