بزرگترین معادن طلا

معدن طلا

یکی از مهمترین ویژگی‌های طلا که بر ارزش آن می‌افزاید،کمیاب بودن آن است. پراکندگی طلا در پوسته زمین بسیار محدود است. این موضوع سبب می‌شود تا معادن طلا به اندازه معادن سایر عناصر فلزی در دسترس نباشند. بر اساس گزارش‌ها ما سالانه ۲۵۰۰ تن طلال معدن‌های مختلف در نقاط مختلف جهان استخراج میکنیم. نیمی از آنها را برای ساخت جواهرات بکار میبریم. پژوهشگران معتقدند معدنکاران در طول تاریخ تمدن بشری حدود ۲۰۰ هزارتن طلا از معادن استخراج نموده‌اند. به لطف افزایش نیاز بشر و پیشرفت تکنولوژی در اکتشاف و استخراج حدود ۷۵ درصد این استخراج از سال ۱۹۱۰ به بعد صورت پذیرفته است. 

همانطور که میدانید ذخیره طلا معدن و سرعت استخراج از آن در همه جا یکسان نیست. امروزه شرکت‌های معدنی پروژه‌های اکتشاف را بطور گسترده و بی‌وقفه در محدوده‌های معدنی به دنبال یافتن ذخایر طلای بیشتر اجرا می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا نتوان با قطعیت بزرگترین معدن طلای جهان را نام برد. بااینحال در ادامه معادنی را معرفی میکنیم که از نظر ذخیره و استخراج فاصله معناداری با سایر معادن طلای جهان دارند.

مجموعه معادن طلای نوادا در آمریکا

ذخایر طلا آمریکا شمالی از ابتدای کشف این قاره مورد توجه فعالان اقتصادی و معدنکاران بوده است. این توجه حتی بطور افراطی خود را در رمان‌ها، فیلم‌ها و سایر آثار هنری نیز نشان می‌دهد. پس اصلا دور از ذهن نیست که لیست ما از نوادا آمریکا آغاز شود. این مجموعه بزرگ درواقع نتیجه سرمایه گذاری مشترک دو کمپانی بزرگ معدنیست. در سال ۲۰۱۹ میالدی دو شرکت بزرگ Gold Barrick و Newmont با ترکیب دارایی‌های خود بزرگترین مجموعه تولید طلا در جهان را شکل دادند. آنها از ۷ معدن طلای زیر حدود ۳ درصد طلای دنیا را استخراج و استحصال مینمایند:

  • معدن طلای کارلین
  • معدن طلای کورتز
  • معدن گلداسترایک
  • النگ کانیون
  • فینیکس
  • کویز ریچ
  • توئین کریکز

این مجموعه را هم اکنون بعنوان بزرگترین تولید کننده طلا می‌شناسند و حدود ۷۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند.

معدن طلای مورونتاو ازبکستان

همانطور که گفتیم بیشترین طلای جهان از چند معدن متحد در نوادا استخراج میگردد. اگر می‌خواهید بدانید که چه میزان طلا را میتوان از یک محدوده برداشت کرد، باید به آسیای میانه سفر کنیم. در میان بیابان‌های سوزان کم بارش ازبکستان، معدنکاران مشغول کار در یکی از بز رگترین معادن رو باز جهان هستند. معدن مورونتاو ازبکستان در صحرایی به همین نام قراردارد. این معدن سالانه حدود ۳ میلیون انس طال تولید میکند. در کنار میزان استخراج طال، از نظر علم معدنکاری نیز بسیار پراهمیت است. استخراج طال در این معدن بزرگ در پیتی با طول ۳ کیلومتر و عمق ۶۰۰ متر انجام میگیرد. این معدن بزرگترین معدن طلا ازبکستان و یکی از بزرگترین معادن جهان است. ذخیره تخمینی این معدن حدودا ۲۰۲۴ تن است که استخراج آن با سرعت فعلی حدود ۲۰ سال دیگر زمان خواهدبرد.

معادن پلی متال گراسبرگ اندونزی

این معدن درواقع تنها مختص به طلا نیست. این محدوده معدنی یک گنجینه پلی متال پایان ناپذیر است. بهره برداری از این محدوده بزرگ معدنی در سال ۱۹۷۲ آغاز گردید. هم اکنون در این معدن دولت اندونزی با یک شرکت بزرگ معدنی آمریکایی شریک است و در کنار طلا، مس و نقره نیز از آن استخراج می‌کند. ذخایر مس این معدن آنقدر زیاد است که آنها موفق شدند در سال ۲۰۲۲ یکی از بزرگترین تولید کنندگان مس جهان باشند. از طرف دیگر در این معدن ذخیره طلای ۷۴۵ تنی وجود دارد که استخراج آن با روند فعلی ۱۵ تا ۲۰ سال طول خواهد کشید.

بزرگترین معادن طلای جهان

معدن المپیادا روسیه

المپیادا بزرگتر ین معدن طلا در روسیه و چهارمین معدن بزرگ در جهان است. این شرکت در منطقه کراسنو یارسک واقع شده است و متعلق به Plyus، یکی از ۱۰ شرکت برتر معدن طال در جهان از نظر خروجی است. این معدن با پشتوانه سرمایه گذاری هنگفت و فرآوری شده در سه کارخانه، ۱،۱۸۴،۰۶۸ انس در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. علاوه بر در آمد حاصل از طلا، این معدن همچنین منبع اصلی اشتغال در منطقه است. با یک عملیات روباز معمولی بیل و کامیون، در حال حاضر بیش از ۳۲۰۰ نفر را مشغول بکار نموده‌است. براساس مطالعات دانشمندان ذخیره طلای این معدن را حدود ۲۳ تن تخمین زده‌اند.

معدن پوبلو ویخو در جمهوری دومنیکن

معدن Viejo Puble یک معدن روباز طلا و نقره است. این محدوده در استان سانچزرامیرز جمهوری دومینیکن واقع شده است. این شرکت در سال ۲۰۱۲ توسط یکی از شرکتهای تابعه Barrick Corporation Goldو Corporation Newmont که مالک معادن طلای نوادا نیز هستند، افتتاح شد. پوئبلوویجو با حمایت مالی قابل توجه، بزرگترین معدن طلا در آمریکای لاتین است که ۸۱۴۰۰۰ انس طال در سال ۲۰۲۱ تولید نموده‌است. ذخیره این معدن را حدود ۲۳ تن تخمین میزنند . این معدن همچنین بزرگترین مالیات‌دهنده در جمهوری دومینیکن است. ۲درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق این معدن کسب می‌گردد. بر اساس برآورد‌های فعلی از ذخایر، عملیات آن باید تا سال ۲۰۴۱ادامه یابد.

متاسفانه معدن Viejo Pueblo به دلایل زیست محیطی باواکنش‌های شدید مواجه شده‌است. در ابتدای بهره برداری مالکان ۷۵ میلیون دلار برای جبران آسیب‌های زیست محیطی ناشی از عملیات معدنکاری هزینه کردند. با این حال، از آن زمان این معدن منبع اصلی آلودگی بوده و سالانه حدود ۶.۷ میلیاردمتر مکعب فاضالب سمی ایجاد می‌کند. به گفته مردم محلی این ضایعات منجر به مشکلات بهداشتی، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و تلف شدن دام‌ها شده است. در نتیجه پیشنهاد توسعه معدن در سال ۲۰۱۹ با مقاومت شدید جوامع محلی مواجه شد.

معدن کیبالی در کنگو

این مجتمع معدنی یک ی از بزرگترین مجتمع‌های معدنی آفریقا است که در سال ۲۰۱۳ با هزینه توسعه ۱.۷ میلیارد دلار افتتاح شد. در سال‌های بعد، مالکیت آن چندین بار به دلیل مشارکت و فروش تغییر کرد. از سال ،۲۰۲۳ مالک معدن Gold Kibali Mines، یکی از شرکت‌های تابعهGold Barrick ، و دو شرکت
معدنی دیگر است. معدن طلای کیبالی فراتر از انتظارات بوده و بیش از پیشبینی اولیه طلا تولید کرده است. علاوه بر سودآوری، این شرکت یک نیروگاه برق آبی با برنامه‌ریزی بیشتر برای مدیریت نیازهای برق نصب کرده است. به همین دلیل، طبق برنامه خود برای فعالیت به مدت ۱۸ سال، یعنی تا سال ،۲۰۳۱ مطابقت دارد.

استخراج طلا و ذخایر جهانی

با توجه به افزایش تقاضا، استخراج طلا در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است. در کنار این فهرست، صدها معدن در سراسر جهان وجود دارد که بدون وقفه استخراج می‌کنند. حتی در این فهرست، رتبه‌ها تغییر می‌کنند و سالانه معادن جدیدی به آن اضافه می‌شوند . در حالی که این گسترش برای فناوری و توسعه عالی است، مقدار طلای ما محدود است. به گفته دانشمندان، تنها حدود۵۰۰۰۰ تن ذخایر زیرزمینی هنوز باقی مانده است. با توجه به اینکه چگونه انسان‌ها در مجموع حدود ۲۰۰۰۰۰ تن استخراج کرده‌اند، این مقدار زیادی نیست . بر ای حل این مشکل، معادن طال از فناوری‌های جدیدی مانند AIAI و روباتیک برای دسترسی به ذخایر عمیقتر و کارآمدتر کردن استخراج بهره میبرند.

چین و استرالیا در صدر تولید طلا

چین با تولید سالانه بیش از ۳۲۱ تن طلا در سال ۲۰۲۱، به عنوان بزرگترین تولید‌کننده این فلز گرانبها در جهان شناخته می‌شود. این کشور پهناور، معادن طلای متعددی را در خود جای داده که هریک سهم قابل توجهی در استخراج این فلز دارند. علاوه بر معادن سنتی، چین در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به سمت روش‌های نوین استخراج طلا مانند استخراج از ضایعات الکترونیکی و بازیافت فلزات گرانبها روی آورده است. این امر نه تنها به افزایش تولید طلا کمک می‌کند، بلکه به حفظ محیط زیست نیز یاری می‌رساند.

عوامل متعددی در سلطه چین بر صنعت طلای جهان نقش دارند. ذخایر عظیم طلا، نیروی کار ماهر و ارزان قیمت و همچنین حمایت‌های دولتی از جمله این عوامل هستند. با وجود این، چالش‌هایی نیز بر سر راه این کشور وجود دارد. آلودگی محیط زیست ناشی از استخراج طلا و نوسانات قیمت این فلز در بازار جهانی، از جمله این چالش‌ها به شمار می‌روند. استرالیا با تولید سالانه بیش از ۳۱۵ تن طلا در سال ۲۰۲۱، دومین تولید‌کننده این فلز گرانبها در جهان محسوب می‌شود. این کشور از دیرباز به عنوان یکی از منابع اصلی طلا در جهان شناخته شده و معادن طلای مشهوری مانند کالگورلی و کالنابی در آن واقع شده‌اند.

صنعت طلای استرالیا به شدت مکانیزه و کارآمد است و از فناوری‌های پیشرفته برای استخراج و فرآوری طلا استفاده می‌کند. این امر به طور قابل توجهی به کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری معادن طلا در این کشور کمک کرده است. علاوه بر معادن سنتی، استرالیا در حال حاضر به اکتشاف و توسعه معادن طلای جدید نیز می‌پردازد. این امر نشان دهنده تعهد این کشور به حفظ موقعیت خود به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان طلا در جهان در سال‌های آینده است.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه