راز پشت پرده: چرا قیمت جهانی انس طلا در هفته گذشته رکورد زد؟

راز پشت پرده: چرا قیمت جهانی انس طلا در هفته گذشته رکورد زد؟

در هفته گذشته، بازارهای مالی شاهد نوسانات قابل توجهی در قیمت جهانی انس طلا بودند که این فلز گرانبها را به رکوردهای جدیدی رساند. عواملی همچون تغییرات اقتصادی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و سیاست‌های پولی کشورهای بزرگ، همگی در این افزایش قیمت نقش داشته‌اند. طلا به عنوان یک دارایی امن در زمان‌های عدم قطعیت اقتصادی و سیاسی شناخته می‌شود و به همین دلیل، سرمایه‌گذاران به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود به سمت آن روی آورده‌اند. بااینحال حرکت صعودی قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته بطور خاصی غافلگیرانه بود. در این مقاله، به بررسی دلایل اصلی افزایش قیمت طلای جهانی در هفته گذشته خواهیم پرداخت و تأثیرات آن بر بازارهای جهانی را تحلیل خواهیم کرد.

نمودار قیمت اونس جهانی طلا
تایم فریم هفتگی قیمت اونس جهانی طلا اج گیری قیمت در کندل آخر

آمار‌های اقتصادی، شیطان پنهان در جزئیات افزایش قیمت اونس جهانی طلا

بیشترین رشد قیمت طلای جانی در هفته گذشته به روز‌های ۱۲ و ۱۳ سپتامبر مربوط بود. روز ۱۲ سپتامبر دو خبر مهم منتشر شد که قاعدتا باید موجب کاهش قیمت یورو می‌شدند:

  • نرخ بهره اروپا یک پله کاهش یافت.
  • مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردند که این کاهش نرخ بهره ادامه دار خواهد بود.

عموما با این اخبار انتظار کاهش ارزش یورو را در بازار داشتیم. درواقع عموما پس اعلام سیاست انبساطی ارزش پول در مسیر کاهش قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید در مورد انواع سیاست‌های مالی دولت‌ها و تاثیر آنها بر تورم و ارزش پول بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله سیاست مالی انقباضی یا انبساطی چیست را از دست ندهید. اما همانطور که در تصویر زیر می‌بینید این اتفاق نیفتاد:

نقش یورو در جهش قیمت انس جهانی هفته گذشته
برخلاف داده‌های اقتصادی ارزش یورو کاهش پیدا نکرد.

همانطور که در نمودار یکساعته طلای جهانی مشاهده می‌کنید، ارزش یورو نسبت به دلار در تاریخ ۱۲ سپتامبر ۰.۶۶ درصد رشد داشته است. دلیل این افزایش قیمت نیز درواقع اصلاح قیمت دلار در آن بازه زمانی بود. پس درواقع دو اتفاق مهم در روز‌های ۱۲ و ۱۳ سپتامبر توانست رشد طلا را تضمین نماید:

  • سیاست‌های انبساطی بلند مدت در اروپا و منطقه یورو
  • کاهش ارزش دلار

برایند داده‌های اقتصادی به ضرر دلار

در تاریخ ۱۲ سپتامبر، داده‌های اقتصادی مربوط به PPI و Core PPI منتشر شد که علیرغم بالاتر بودن از انتظارات، می‌توانستند روند مثبتی برای دلار و روند ضعیفی برای طلا رقم بزنند. با این حال، شاهد تضعیف دلار و تقویت طلا بودیم. علت ضعف دلار این بود که در همان روز، داده‌های مربوط به Unemployment Claims (مدعیان بیکاری) نیز منتشر شد که از اهمیت زیادی در بین داده‌های بازار کار در برهه فعلی برخوردار است. این داده‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌ها و اعداد قبلی منتشر شدند و منجر به رشد صعودی طلا و ضعف دلار گردیدند و رفتارهای شدیدی را در بازارها رقم زدند.

اگر می‌خواهید در مورد اینکه داده‌های اقتصادی آمریکا چگونه بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارند، بیشتر بدانید مقاله تاثیرات شاخص‌های اقتصادی آمریکا بر قیمت انس جهانی طلا را مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری نوشته
پست‌های مشابه
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه